Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 27 maj 2016

Om konsten att odla det omöjliga av Peter Englander

Jag fick en bok i min hand som jag blev väldigt glad över.

Peter Englanders bok

 Om konsten att odla det omöjliga.


När jag tänker tillbaka på boken så är det första jag känner en saknad...
Vill läsa mer, mer, mer.
Det kommer att bli en sån bok att ha i hyllan nära, 
för att kunna ta fram och bli inspirerad av.

Jag har ju en tid funderat på mitt kommande växthus och den här boken gör det inte mindre aktuellt.
 Tvåglas med insläpp av varmare luft från fläkt från hönshuset...ja så småningom blir det väl verklighet.

Jag blir helt salig när jag läser om dessa
ananashus, orangerier 
och allt man kan odla..

Blåregn, agave, blyblomma, eldkrona, äkta kvitten, vinrankor, granatäpplen, persikor ja dessa och mycket mycket mer hittar du i den gedigna boken.

Jag får också tips om hur jag kanske knäcker en zon till i min trädgård,
 ordnar mikroklimat.

Jag har ju redan häckar hos mig som gör att jag fått upp mitt odlingsklimat med några zoner.

Odlar mycket på friland som inte egentligen ska ge så mycket skörd här i Stockholms området.
 Efter denna läsning blev jag ännu mer peppad...


Jag har ju länge odlat ätbart i krukor och korgar.
 Men efter denna läsning åkte även alla lerkrukor fram. 
Har ju förstått tidigare att Peter Englander vurmar för terrakottakrukor
och ja de andas och är vackra.
 Det egentliga negativa med terrakottakrukor är ju att de är tunga och dyra att införskaffa.
 Men har några jag samlat på mig under åren så nu är chilis och paprikor planterat i dom. 
Bland citronträdet och apelsinträdet.


Jag vurmar ju för det ätbara i trädgården,
 här får jag tips om fikon, äkta kvitten och mycket mycket mer.
Man behöver ju också knäcka zoner när man odlar utan växthus som jag gör med ex tomater, gurka, vissa pumpor, kronärtskockan och meloner.


Man kan ju även omsätta många av tipsen till köksträdgårdsodlandet, 
använda sig av lähäckar och andra knep Peter lär ut. 


Till exempel kronärtskockan behöver ju täckas här hos mig i Stockholm för att överleva.




Jag lär mig även att jag ska vara uppmärksam på sköldlöss på mina citroner.

 Läser att sköldlössen gärna väljer just citronerna framför grape, mandariner och apelsiner.

Och nu är min fråga var får man tag i nya fina citrusträd?
Jag vill ju också ha lime, mandarin och varför inte en grape...



Vi gillar ju gamla hus, 
så då ingår ju agaven givetvis.
 Fanns ofta i gamla trädgårdar.

 Men av erfarenhet så vet jag ju att agaven
växer väldigt långsamt,
 (finns att köpa fake agave på byggnadsvårdsbutiker... )
men hos mig vill jag ha äkta varan.

Men i väntan på min agave som dessutom kommer att dö efter att den blommar första gången så odlar jag aloevera. Den växer betydligt fortare och dör inte efter blomning.
I väntan på min äkta stora agave...



Tänker till och med på boken när jag såpskurar golvet hemma...
En rad i boken" Tänk att den gamla hederliga golvsåpan numera passerats av citronen"
Men ärligt jag använder och kommer att fortsätta använda min gamla såpa trots citronen...=)


Jag får även information om när jag ska flytta in mina växter,
 och vart de olika växterna hör, 
fönsterbrädan, 
i mörker, 
köld,
 varmt i ditt garage
 eller
 ditt ljusaste rum. 
Kanske du har ett inglasat uterum och så vidare.



Boken ger mig också anekdoter och information om växternas ursprung, höjd, typ, blomning, zon, läge, jord, vatten, näring, beskäring och zonknäckeri. 



Dessutom får du en översättning av det Amerikanska zonsystemet till det Svenska, bara det...

Sist och slutligen, som ni kanske förstått blev jag
väldigt glad över boken, 
den ger mig mycket inspiration och kommer att bli flitigt använd även framöver. 

En bra att ha bok. 


Önskar er en fin fin dag/Gela

Inga kommentarer:

Elegant Rose - Diagonal Resize 2