Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 6 januari 2012

Gelas morotsprovning Early Nantes

Early Nantes
Äntligen en helt "vanlig" morot eller hur.
 
Helt vanlig orange, en god sort som inte fick gröna "nackar" trots dålig skötsel av mig.
Växte dessutom lite i skuggan av den nya avenbokhäcken, så inte helt optimalt alltså.
Men blev rätt bra skörd ändå, ej jätte stora morötter men många.

Vad tyckte jag då när det begav sig??

Fin Orange morot
Gallrades ej därav lite liten.
Saftigt söt, ingen besk eftersmak.
Gav rätt stor skörd utan "omvårdnad"
Ej så gröna "nackar"
Får gärna en plats i landet hos mig igen.
Bara små angrepp av ohyra.
Ej mycket maskäten.

Så här står det på fröfirmans hemsida Runåbergs.

Early Nantes, ekofrö

Daucus carota ssp. sativus

Är en gammal, säker och tidig nantessort för friland och drivbänkar. Den växer bra även i tyngre jordar. De spröda rötterna är jämnt cylindriska, oranga och saknar nästan märg. Early Nantes kan stå längre än många tidiga nantes utan att spricka i vår tunga lerjord och går att lagra långt över vintern. Introducerad 1885. En portion är på ca. 500 frön.
Ja hos mig  var morötterna 2011 sådda i lätt södersluttning, men just denna rad av early nantes var lite skuggad av den nyplaterade avenbokhäcken.
I bilden under visar hur jag byggde upp köksträdgården senaste vår. Byggde på ytterligare en bräda för att få högre höjd, sen lade jag dagstidningar i bottnen, sen rötter och grövre kvistar, ovanpå det, annat trädgårdsavfall och sist billig jord.
 (tryck på bilden för större storlek)
Växte gjorde det även utan mycket skötsel, inte mycket ogräs fanns kanske för att jag planterade rätt tätt och så ny jord förståss.
Använde mig inte av fiberväv på morötterna, samplanterade vissa med lök men tyckte ej det hjälpte så mycket mot skadedjur.
Planterade fröna hos mig i zon 1-2 i slutet av april och början av maj.
Lökfröna hade jag förkultiverat inne.


Som jag redan skrivit är det här en helt vanlig hederlig god morot. Mina barn var lite skeptiska mot alla röda, gula och vita morötter jag odlade. De tycker att morötterna skall vara orange=).
/Gela
(ps. Laila denna grenade sig inte så mycket!)

Inga kommentarer:

Elegant Rose - Diagonal Resize 2