Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 13 december 2011

Sujo Long en fräck och god gurka.

Gurkprovningen fortsätter nu har turen kommit till en riktigt taggig sak.

SUJO LONG
Den här gurkan kommer jag att odla flera gånger, den är rätt rikgivande dessutom.
12/8-11
Står på fröfirmans hemsida att den är resistent mot mjöldagg men min drabbades nog som alla dom andra gurkorna av mjöldagg.



12/8-11

Men det kanske berodde på dåliga förutsättningar. Detta år skall jag grunda bättre och hålla efter alla små utbrott lite bättre så kanske inte mjöldaggen får så stor spridning som senaste år.



12/8-11

Denna gurkplanta blir lång ,manshög, som alla andra gurkor så driver jag upp den inomhus på våren utan extrabelysning i glasverandan.

22/7-11
När sista frosten varit planteras plantorna ut på friland och där binds de upp längs käpparna efterhand som de växer till sig. Jag odlar både squash, gurka och mycket annat på detta sätt.
24/8-11
Det sparar rätt mycket utrymme till annan rolig odling när jag bara har min villaträdgård att odla på, när jag odlar på höjden.
Vattna mycket och ge näring med gräsklipp eller nässelvatten, då trivs plantorna.
Sen är det inte fel att bespruta förebyggande med åkerfräken. Här har Laila med bloggen Fagerdala trädgård skrivit ett bra inlägg om varför man skall göra så.

8/9-11 
Som ni ser på bilderna ovan gick det rätt snabbt utför när mjöldaggen fick fäste, jag var för sen att motarbeta den.

Men nu till roligare saker,
Gurkan då????
Så här skriver fröfirman Runåbergs om denna gurka.

Suyo Long, ekofrö

Cucumis sativus

Kallas även Soo Yow. Den i särklass godaste slanggurkan är en mycket gammal sort från norra Kina. Frukterna, som blir 35-55 cm långa, är mörkt gröna, kraftigt åsade och knottriga. Drar man handen över gurkan, försvinner taggarna lätt. Om plantan inte binds upp blir frukterna lätt krokiga. Suyo Long är tålig, resistent mot mjöldagg och kan ge en stor skörd både i varma lägen på friland och i växthus. En av våra absoluta favoriter. En portion innehåller 5-6 frön.


Mitt omdöme blir så här:
Mjukare i smaken än "köppta" gurkor
Bildar ej stora frön,
Taggig typ,
Krispig och god
Rätt rikgivande.



Ja denna gurka skall få växa i min trädgård igen.

Nu är det snart slut på gurksorter men har någon kvar ännu=).
Gela

1 kommentar:

Helen sa...

mums för egenodlade grönsaker bla. gurka.

Ha en fin dag!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2