Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

torsdag 5 januari 2012

Gelas morotsprovning Samurai

MOROT 'Samurai'
Daucus carota
Då har turen kommit till moroten Samurai en helt ny bekantskap i min trädgård.
Den planterades som alla mina andra morötter 2011 i upphöjda bäddar i lätt södersluttning.
Moroten gallrades ej och gav ej så väldigt stor skörd, kanske just därför.
Här nedan ser ni var den planterades.

Bäddarna är nya för detta år spikades ihop på den gamla gräsmattan, bottnades med tidningar, sen var det dax för rötter och grövre kvistar. Efter det åkte trädgårdsavfallet i och sist den billiga jorden.

Och växte gjorde det så det knakade.
Men såhär står det hos fröfirman jag köppte fröna från Rara Växter.

<>;MOROT
MOROT 'Samurai'
Daucus carota
Läcker röd japansk morot med ca 25 cm långa relativt smala morötter. Smaken är söt och god, den behåller sin vackra färg även efter tillagning. Moroten kommer ursprungligen från Afghanistan. Passar bra även för odling i lådor/krukor på balkong eller altan, tänk på att odlingskärlen bör ha ett djup av minst 30 cm. Sås i omgångar under vår/sommar.
Optimal groningstemperatur 16-18 C
Vad tyckte jag då om denna morot när det begav sig?

Saftig god morot.
Lite, lite besk men ej störande.
Många av morötterna gick i blom.
Morötterna blev ej så stora.
Fin färg.
Inte så maskätna som många andra blev.
Inga gröna nackar.

De får helt klart en ny chans att växa i min trädgård.
/Gela

6 kommentarer:

Lotta sa...

En liten tanke från en amatör ang. att en del morötter gick i blom. Vissa andra grönsaker såsom purjo, vanlig lök, mangold mm går ju i blom lätt om det varit för kallt oftast pga att man sått dem för tidigt???
Jag gillar verkligen din morotsprovning! Ha det gott.
/Lotta

Lotta sa...

Nu har jag även hittat din tomatprovning, gillar även den skarp och den kom väl till pass nu när jag just ska beställa fröer!
/Lotta

Gela sa...

Tack du, roligt att du gillar mina provningar. Jag skall minsann odla mina tomater ute detta år får såååå mycket bättre skörd då. Ha en fin fin fin dag/Gela

Norrfrids Eija sa...

Ser så hjärligt ut i ditt trädgårdsland...känns som att ljuset nu så sakteliga återvänder och drömmen om köksträdgården likaså! Igår beställde jag fröerna!
Ha ett fortsatt fint trädgårdsår,
hälsar Eija

Äventyret framtiden sa...

Tack för tipset om den här morotssorten. Undrar om den går att få ekologiska frön av? Skall titta runt i mina kataloger. Gillar tanken om att ha den i djupa krukor. Jag brukar ta vara på fröna av allting som går i blom, på det sättet håller man sig ofta med bra utsäde.
Roligt att följa med din blogg!

Karin

Annika Christensen sa...

Då skall jag ha den sista för jag älskar morotsblommor!
Tack Gela du är så proffsig.
Annika

Elegant Rose - Diagonal Resize 2