Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 3 januari 2012

Gelas morotsprovning Autumn King

Autumn king, ekofrö
Daucus carota ssp. sativus

Så har morotsprovningen kommit till en hederlig orange morot. Tyvärr har jag inget sensationellt att säga om denna klassiska morot.
Den blev väldigt ojämn i storlek, samt väldigt maskäten.

Mina tankar om denna morot:

Smakar ej så mycket morot.

Typisk snabbköpsmorot i smaken.
Dessa är skördade i oktober, väldigt maskätna.
Väldigt ojämna i storlek.
Dessa är odlade i upphöjd bädd med bara morötter.
Moroten hade dock ingen besk eftersmak och det är ju bra!!

Men det skall ju vara gott att äta morötterna också, och denna måste helt klart "lullas" en hel del mer med än jag gjorde.
Den behöver gallras mer,
klarar sig utan kupning får ändå inga "gröna nackar"
Men den bör definitivt skyddas mot skadedjur för är inte så roligt att äta och skära bort halva moroten för att det är kryp i den.
Skörden blev rätt liten när jag jämför med många andra morötter jag odlade samtidigt. Men några exemplar blev väldigt stora dock.


Så här står det hos fröfirman jag köppte fröna av Runåbergs
Autumn king, ekofrö
Daucus carota ssp. sativus

Det är en starkväxande och välfärgad höst- och vintermorot med något koniska rötter av Flakker-typ. De har smal märg och blir snabbt genomfärgade. Blasten är kraftig med normalt fäste och nacken blir sällan grön. Används både som färskmorot och till lagring. Autumn King är en säker, stor, välformad och god morot. Vår favorit för långlagring. En portion innehåller ca. 600 frön.
Ja hos mig var denna planterad i upphöjd bädd i lätt södersluttning, fick inget extra vatten,
Gallrade dåligt, kupade inte alls.
Jorden i bäddarna som är ca 30 cm höga bestod underst av kvistar och rötter som var lagda direkt på ett lager dagstidningar på gammal gräsmatta, sen ett lager trädgårdsavfall och löv och överst ett lager billig jord.
Dessa var ej samplanterade med annat.
Kanske därför de blev så maskätna??
Hm, kanske de får en ny chans hos mig men jag vet ju då att jag bör vara mer rädd om dom. Har lite frö kvar i påsen....

Gela

3 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Jag har också odlat denna morot från Runåbergs Fröer under flere års tid, också i upphöjd bädd men med moränbotten, något hård för morötter.
Har också kommit fram till att det gäller att hålla ohyran borta, annars blir de lätt maskätna, men det är som jag ser det på mitt ansvar och har ingenting med sorten som sådan att göra. Täckte morötterna helt och hållet ett år och det hjälpte. Tänkte pröva med att odla den tillsammans med andra växter i sommar för att se om det förvirrar insekterna en aning.
En god fortsättning önskar
Karin
som har börjat snegla på frölådan...

Lisa sa...

Vad fint du gjort med morotsprovningen :-) Just den här brukar ingå som standard här hos mig, den är ganska pålitlig här på sandjorden, och så tål den ju lagring bra. Den vita verkar kul att prova och den andra var ju snygg...men som sagt, smaken är viktig också. Ska försöka komma ihåg dig när jag tar sticklingar av min rosa till våren. Ha det gott !
Lisa/Lisas trädgård

Lotta sa...

Hej, jag hittade till din fina och jätteinspirerande blogg idag, gillar den skarpt så den följer jag gärna! det kliar i fingrarna efter att få börja påta ner de små fröna
Önskar dig ett bra odlingsår.Välkommen att titta in hos mig.
/Lotta

Elegant Rose - Diagonal Resize 2