Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

onsdag 4 januari 2012

Gelas morotsprovning Purple Haze

Tar tillbaka det jag skrev i ett tidigare inlägg att moroten Health Master var den mest fotograferade moroten här hos mig, denna har definitivt ledningen. Många plantor gick i blom men det var rätt ok för tycker blommorna var väldigt fina dom med.

Morötterna blev rätt maskätna men det syns ej så tydligt eftersom de är mörka. De har en fin lila-mörkröd färg och är orange i mitten.
Blommorna som syns här i bilderna är även dom läckert rödlila färgade.
Vid kokning blir vattnet lila.
Ja vad tyckte jag då om denna vackra morot när det begav sig:

Vacker morot, lila-vinröd i skalet orange mitt.
Vid skörd i oktober var rätt många spruckna.
Rätt maskätna men andra sorter var värre.
Ingen sensation i smakväg.
Men odlingsvärd för dess skönhets skull.
Några gick i blom, vackra blommor.
Ingen besk eftersmak.
Vacker morot kommer igen i min trädgård.

Moroten odlades i nybyggd pallkrage i södersluttning ovanpå gammal gräsmatta.
Bädden bottnades med ett lager dagstidningar, sedan lades tjockare kvistar och rötter i bädden.
Över det lades trädgårdsavfall och överst billig jord.

De fick inget extra vatten hos mig, gallrades dåligt men gav trots det rätt ok skörd i mängd.
Inga stora "gröna nackar" trots obefintlig kupning.

Så här står det hos Rara Växter där jag köppte fröna.

MOROT 'Purple Haze' F-1
Daucus carota
MOROT
Portion Ca 150 frön. Läcker lilafärgad morot med lysande orangefärgat innanmäte. Vann 2006 års guldmedalj i All American Selection, den amerikanska motsvarigheten till Fleuroselect. ’Purple Haze’ förärades denna eftertraktade medalj för sin vackra färg, sin enhetliga form och sin söta och goda smak. Behåller om den ångkokas sin lila färg även efter tillagning. Mycket dekorativ även i sallader, särskilt barn brukar uppskatta denna färgglada morot. Innehåller en hög halt av A-vitamin, den lila färgen medför att den också innehåller en mycket hög halt av antioxidanter. Moroten kommer ursprungligen från Afghanistan och den vilda moroten är faktiskt lilafärgad. ’Purple Haze’ är uppkallad efter en av rocklegenden Jimi Hendrix berömda låtar. Passar bra även för odling i lådor/krukor på balkong eller altan, tänk på att odlingskärlen bör ha ett djup av minst 30 cm. Sås i omgångar under vår/sommar.

(Hos mig blev de verkligen inte så här lila men dock läckra att se på)
Så dax att beställa flera frön inser att jag inte har några kvar av denna skönhet.
Gela

4 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Intressant sort! Vacker dessutom.
Ha en fin dag, trots eventuell Emilstorm!

Karin:)

Snäckskalsdalen. sa...

Morötter är så gott! Kan jag äta varenda dag, det och potatis. Mmmmmm och egenodlade är så klart bäst.
KRam

Lena/isklockan sa...

Väldigt vacker...Kram

Annika sa...

Hej Gela!
Tack för kommentar på min blogg nyligen! Mysig blogg du har!
KUL också att vi har Österbotten gemensamt!
Vilka vackra Bilder du har här på dina sida.
Hälsar Annika utanför DC

Elegant Rose - Diagonal Resize 2