Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

söndag 20 november 2016

Nya vaktelburar med utegårdar äntligen!

Nu står de äntligen där mina 4 nya vaktel hus.
 Använt mig nästan enbart av återvunnet material.
 Tex gamla fönsterbågar som glasas ut, spillvirke från husbygget och virke som jag fick av en vän.
 Behövs ju inga långa längder för att skruva ihop dessa små hus. 


Plasten är ju inte vacker men dessa små vaktlar vill vara ute i ur och skur och de förstår inte att hålla sig inne i sitt hus när det regnar och slaskar så jag väljer att ha plast över utegårdarna. 


 Skulle ju se betydligt mera prydligt ut utan plast men åtminstone nu på vintern behöver de ha täckta utegårdar för att inte få kallt och dragigt. 


 Det tog en stund innan de hittade in i sina hus. 
Min erfarenhet av vaktlar är att de gärna inte klättrar upp några långa sträckor.
 De håller sig gärna i markplan.


 Därför har jag inte ingången så högt upp på husets sida.
 Men blir ju en liten stigning för att jag för det första inte vill att husets golv ska ligga direkt på marken och sen vill jag kunna ha spån och halm/hö i deras hus så de kan boa in sig. 
Och är det ingen kant då så knuffas all strö ut. 


 Jag har även täta besök av räven så därför måste jag stänga med både hängslen och livrem. 
Jag både häftar och spikar fast puts nätet med pappspik. 
Vet att det håller så. 


 För att kunna rengöra inne i deras burar så har jag gjort lucka i varje bur via taket.
 Lätt att komma åt ägg. 
Pappen måste ju läggas lager på lager då för att det inte ska komma in vatten i deras bur. 
Har även täckt bottnen i deras lilla hus med byggplast för att det ska vara lätt att hålla rent. 
Sen har vi ju massor av glas så de har även fått fönster på var sida i huset för att få ljusinsläpp. 


Under uteburen har jag dubbla kompostgaller för att räven inte ska kunna gräva sig in, 
samt nätet är förankrat i fönsterbågarna som är uteburen. 


Bygger inomhus så mycket som möjligt nu när det är ruggigt och kallt ute...
Ingång till uteburen finns på sidan,
 en av de gamla fönsterbågarna är förankrade med gångjärn i huset och därför är även utegården lättillgänglig.


 Här ovan är några småttingar som ska flytta ut så småningom lite för unga än och behöver sakta vänjas vid den kallare temperaturen. Några av småttingarna är till salu också...


 Så här ser en av uteburarna ut halm som strö så de 
kan boa in sig. 
Bredvid utegången har jag en behållare som jag satt spån i som den kan gå in i om de vill, 
samt torkade kvistar som de kan gömma sig bakom. 


 Vatten får de ur "kanin" flaskor som är hängda i uteburens galler.



Känns rätt bra att ha blivit klar med burarna.
 Tror att vaktlarna kommer att få det bra här.

Önskar er alla en fin fin söndag kväll.

Här hos mig firar vi yngsta dotterns 10 års dag hip, hip hurraaaa!!!/Gela





6 kommentarer:

Pernilla sa...

Jättefina och genomtänkta burar,hur många bor i varje bur?

M sa...

Ser bra ut. Har själv fnulat på hur jag ska få ihop nåt vettigt åt mina. Nu har jag bara 3 så de fick flytta in över vintern. Verkar nöjda med det också.

Gela sa...

Jag menar när jag får ihop avelsgrupperna som jag vill,att det ska vara 5-7 hönor och en tupp.

Gela sa...

Jag har lite för många för att de ska kunna flytta in.

Rost och rädisor sa...

Fina burar och väl genomtänkta. Skönt när man kan återvinna också inte bara för plånboken utan det blir så mycket charmigare också.
Allt gott
/Anette

Gela sa...

Tack, jag gillar ju att jobba med det som redan finns. Men nu börjar virkesförråden sina. Ha en fin kväll! /Gela

Elegant Rose - Diagonal Resize 2