Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

torsdag 8 december 2011

Gurkan Arboga Vit

Så var det dax att få presentera gurkan:
 Arboga Vit.
Jag tror att det är den som blommar där borta . Jag odlar ju mina gurkor på höjden så här blommar de vackert vid parkeringen till vårt hus. De är planterade bak en växande nyplanterad avenbokhäck men växer på bra ändå i sina upphöjda bäddar.
Detta är en gurka som jag vet med säkerhet kommer tillbaka i min trädgård nästa sommar.
Även denna drabbades av mjöldagg men gav riklig skörd innan dess.
Underbart lite stickiga sådär krispiga gurkor.
Jag säger bara det ODLA DENNA!!
Här hittar ni en länk till sidan jag beställer mina frön på, finns kanske hos andra firmor också har ej tittat efter.

Arboga Vit, ekofrö

Cucumis sativus

Fanns i flera fröfirmors sortiment kring förra sekelskiftet. Sorten är dokumenterad sedan slutet av 1800-talet och har odlats betydligt tidigare än så. Fröna hittades i den gamla genbanken Gatersleben i f.d. Östtyskland. -’’Klassisk svensk 1800-talssort. Trinda, 20 cm långa, vita frukter, litet fröhus. Oslagbar smak. Bäst för bänkodling.’’- står det i beskrivningen.
Vi har odlat den inte bara i bänk, utan även i växthus och på friland. Det går aldeles utmärkt. Arboga Vit ger en stor , enhetlig skörd med fantastisk hållbarhet. Används både som salladsgurka och inläggningsgurka. Endast portion med ca 10 frön. Nygammal sort 2011.
Alla mina gurkor dras ju upp i glasverandan utan extra belysning. Sen när sista frosten varit planteras de ut på friland.
Har varit lite dålig att hålla efter mjöldaggen men skall försöka skärpa mig där.
Så här lät utlåtandet när jag provsmakade den i höst.

Näst godaste gurkan jag odlat!
Rätt rikgivande.
Krispigt god
Underbart små taggig
Mums...


Som ni ser på bilden ovan så ger den rätt många gurkor på en rankad planta.Blir manshög när man binder upp den som jag gör kanske tom lite högre.
Denna bild är tagen 12/8 här har ej mjöldaggen fått fäste men det dröjde inte många veckor innan hela landet var angripet, tyvärr.
Var lite sen med motåtgärder med så de flesta plantor strök med.
Men nu har jag laddat upp med förebyggande åtgärder inför nästa sommar, få se om det hjälper.

Helt klart en odlingsvärd sort!!!
/Gela

6 kommentarer:

Med fingrarna i (j)orden sa...

Kul med gurksorter. Man börjar ju bli haj på tomater, men gurkan är ännu en "vit" fläck på kartan för många tror jag. Denna vill jag genast prova!
Eva

Anna Vattenkanna sa...

Jag hänger med här i din gurkprovning och den här verkar ju vara ngt alldeles extra, lägger på minnet!

Kram Anna Vattenkanna

Annika Christensen sa...

Wow Gela! jag bara älskar den odling. Kul det var att få se så mycket mera av den.
Kanske man skulle testa denna lilla vita, verkar var värt mödan.
Ha en bra dag
Annika

Vardag och flärd sa...

Det är så bra med all information du ger, ska spara till kommande odlingssäsong! Tack för det!
Kram Eva

Lyckans lilla hus sa...

Jag odlade också gurka på höjden i år. De fick klättra mot ett armeringsnät. Enklare att skörda, och så kan man njuta mer av blommorna och de rätt läckra bladen ;). //Kram Marie

Emelie sa...

Vilken cool gurka, den ser god ut! Ha en trevlig helg :)

Elegant Rose - Diagonal Resize 2