Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 31 augusti 2010

Äppelmust

Väldigt god och lättgjord äppelmust
 


Detta recept har jag provat några år blir väldigt hållbar och god äppelmust. Håller hela vintern i matkällaren. Och som extra bonus är den väldigt lätt att göra. Går att förvaras både i glas och petflaskor.
 

Äppelmust

5 liter äpplen
6 liter vatten
1 msk vinsyra
1 tsk natriumbensoat
1 dl socker/liter must.
 

* Dela äpplena och lägg dem i en stor bunke eller hink med alla övriga ingredienser utom sockret.
* Låt det stå och goa till sig i 5 dygn. Rör om då och då, minst en gång om dagen.(Jag brukar ha musten stående övertäckt i köket så jag kommer ihåg att röra om.)
* Sila bort äpplena (Jag silar först bort äppelbitar i grovsil, sen i "finsil")
* Tillsätt 1 dl socker/liter avrunnen must
* Rör om till det löst sig och häll upp på väl rengjorda flaskor.
* Förvara mörkt och svalt
 

Du kan dricka musten som den är eller lite utspädd beroende på tycke och smak.
Här hittar ni ett recept på vad ni kan göra med musten förutom att dricka den.
Mer recept på vad du kan göra med dina äpplen finns här.
Ja, jag vet att jag har skrivit om detta recept tidigare. Men hela familjen tycker att det är så gott och väldigt lätt att göra, så jag måste bara dela med mig.
Ha det så gott/Gela

70 kommentarer:

Christina sa...

Man kanske skulle prova ditt recept på äppelmust, det låter gott!
Ha det riktigt bra!
Christina

Mia sa...

Mums, precis vad jag har letat efter. Klart att här ska göras must. :)

Har nu på morgonen stått och delat äpplen och hällt i tillsammans med vatten och de andra ingredienserna (utom socker) i en dunk. Men sen... ska det stå svalt, rumstemp, mörkt, ljust eller spelar det någon roll? Ska jag ha locket på eller låta det stå öppet?

Hoppas det blir gott nu i alla fall, äppelmust brukar ju vara smaskens. :)

Gela sa...

Jag brukar ha det att stå i rumstemperatur i köket. Lock brukar jag ha på för att hindra flugor att mumsa på äpplena.
Hoppas du tycker om det. Kram/Gela

Mia sa...

Kanon, då kör jag på samma sak. Hade visst plockat mer äpplen än jag trodde (7-8 liter) så en stor dunk med kork blev det. :)

Gunbritt sa...

Låter ju jättegott :) !!!
Skoj att få lite ideer på vad man kan göra med äpplena... För mig passade detta enkla recept :) Ska prova ;)
Hoppas allt är bra med Akilles...Här har det lugnat ner sig nu när båda hanvalparna fått nya hem :) så nu har jag mer tid till Alyza som behöver MYCKET träning ;) Och även dom två vuxna kan få mer tid :)
Kram Gunbritt
Ps. Vi har haft så MYCKET MYGG sista veckorna så att va ute i trädgården blir en plåga...Åker in till stan så ofta jag kan för myggfria promenader ;)
Ds.

Anonym sa...

Om jag bara hade äpplen, mask i alla!

Sabina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sabina sa...

Hej!
Jag slog min man en signal nu, glömde fråga när han va hemma, vart han köper väven. Han trodde att han hade köpt den på Ohlssons, ligger i helsingborg. Han sa att det finns fyra olika tjoklekar på väven. Den starkaste ska hålla för rådjur som springer över. Så hopp finns det =) 10m*250m. Jag vet inte vad den kostar, men han sa att den va dyr. Men eftersom den håller flera år kanske det är värt det. Jag plockade bort min väv för att kunna se plantorna, de är ju så fina blomkålsbladen. Men det ångrar jag, allt blev förstört. Jag har tänkt sy en tunnel, av fiberväv och elrör. Eftersom det är första året som jag odlar så vill jag inte göra samma misstag igen nästa år.
/Sabina
P.S kul att du vill följa bloggen =)

MrsUniversum sa...

Det ser ut som något jag bör pröva. Att göra egen äppelmust hade jag inte en aning om att man kunde. Att åka till ett musteri trodde jag var enda lösningen. Tack för beskrivningen!

Mia sa...

Tacksam för reprisen, jag tror jag ska försöka, det låter ju inte så svårt. Vi lämnade alltid bort våra äpplen hemma när jag var liten och fik tillbaka dom som must, jättegott :)

Anonym sa...

Hmm, tänkte testa. Men behöver man inte ha i något slags konserveringsmedel för att det ska stå sg? Eller hur länge kan man ha det stå utan att bli gammalt om man inte använder konserveringsmedel? =)

Zappa i Gamla stan sa...

Hej Gela! Har fått sisådär 20 kilo äpplen. Tänker mig att musta en del av dem enligt ditt recept. Men som ovan snöar jag in på "Dela äpplena" - hur då? Mitt itu bara? Eller skivor, bitar - o i så fall hur många? Vad göra med kärnhuset?

Gela sa...

Hej vad underbart att få så mycket äpplen skulle gärna ha fler själv. Det är olika hur mycket jag delar dom. Jag använder ibland även kärnhus och skal från skalade äpplen som jag använder till äppelmos. Alltså resterna när jag gör mos eller marmelad. Det beror ju lite på hur stora äpplena är men jag delar dom i ca 5 bitar. Det viktigaste är nog att röra om åtminstone en gång dagligen.
Hur länge det håller. Min must som jag gör håller i ett svalt utrymme (knappt plussgradigt och mörkt) långt in på våren. Vissa flaskor kan bli lite bubbliga men lika goda ändå.
Hoppas det går bra med mustandet./Gela

Zappa i Gamla stan sa...

Hej igen! Tack för svar. Nu ere lugnt. O långt över hälften var helt oangripna. Såre blir nog lite must jallafall:-) Möjligen kan jag undra över de äpplen som är bara LITE angripna - kan man skära bort o använda resten? Eller ere nån typ besk smak i HELA äpplet då?

Gela sa...

Hej, jag använder mycket äppel som ex fallit från trät och blivit bruna. Jag skär bara bort det bruna och använder resten i must, mos, kakor,eller i marmeladen. Jag använder äpplena fast halva är ruttet men den delen som är fin går hur bra att använda som helst.
MVH/Gela

Zappa i Gamla stan sa...

Då så! Då har jag i princip hur mycke äpplen som helst o d e dax å sluta snacka o övergå till handling:-) Sen blire sommar hela vintern:-)

Anonym sa...

Jag tycker bättre om apelsiner egentligen men nu har en helt ny äppelvärld öppnat sig för mig! Tack!

Zappa i Gamla stan sa...

Hej igen Gela! Äppelmustprojektet fortskrider - men har en fundering: nu har det gått 5 dygn i +13°, men soppan smakar lite "vattenskadad". Kan den låga temperaturen ha gjort att processen har gått långsammare - o kan jag låta det dra något/några dygn till? Eller ruttnar allt då?

Gela sa...

Hej du tappre, jag har ibland på grund av tidsbrist låtit min must stå upp till 7 dygn. Men det är ju väldigt noga med att man rör om flera gånger dagligen. Har märkt själv när jag gör must på olika äpplen att det blir olika stark smak.
Även om jag använder äppelskal så är det lite faddare smak.
Blir väldigt olika. Det är väl bra för jag har själv över 100 liter must som förhoppningsvis räcker hela vintern till mig och familjen.
Om man har musten att dra lite längre så kan det bli lite som cider...
Hoppas det går bra/Gela

Zappa i Gamla stan sa...

Hej! Tack för snabbt svar. Bor du vid datorn – lr...? Nu får det stå ett tag till – pga den låga temperaturen. Samtidigt utnämner jag dig till min äppelmust-guru:-) Och en vacker dag ska jag berätta HELA storyn om mitt äppelmust-äventyr! Men den ska nog inte hamna på din blogg:-)

AsaK sa...

Hej! Vilken trevlig blogg! Nu ska jag musta grannens äpplen. Men jag undrar om du har provat att hälla på hett vatten över äpplena?

Gela sa...

Hej du nej jag har aldrig provat att hälla varmt vatten över äpplena. Om du provar så berätta hur det gick. Det viktiga är nog att röra om med jämna mellanrum.
Lycka till./Gela

Andrea sa...

Hej, vilket bra recept! Tänkte försöka mig på det och undrar om du brukar krydda äppelmusten med något särskilt ex kanel för en lite "juligare" smak? Och hur många liter brukar det ungefär bli?
Ha det bra!

Gela sa...

Hej Andrea, jag har ej försökt krydda äppelmusten men det är ju en jätte fin idè nåt att prova till nästa år. Har aldrig tänkt på hur mycket must det blir. Vattnet + sockret så har du väl mängden. Lycka till/Gela

Anonym sa...

Kan man frysa musten. Har ej någon bra sval källare och kykskåpet är fullt ändå. Tackar på förhand./ Noomie

Anonym sa...

Hej, jag undrar bara hur det blir med musten, jäser den? Blir det någon alkohol i drycken? Någon uppfattning om hur stark i så fall?? Finns det inte risk att glasflaskor spricker?
Ha en skön sommar!

Gela sa...

Hej Noomie jag vet ej om man kan frysa musten det har jag ej provat själv, frysen är så väldans överfull. Men går ju att testa!!

Musten kan jäsa om du ej rör om den men har aldrig mätt om det blir alkohol i den. Lite porlande som cider kan vissa flaskor bli på senvintern.

Alla mina glasflaskor har hållit hittills men pet- flaskor är suveräna att förvara musten i sen svalt och mörkt då håller den länge.

Tack för frågorna/Gela

emma sa...

Supergott verkligen! Har gjort ett blogginlägg. http://emmaagnes.blogspot.com/2011/08/applemust.html

/Emma

Anonym sa...

Hej!

En dum fråga kanske men är det 5 liter hela äpplen eller ska det bli 5 liter äppelbitar efter att man delat dem?

MVH

Wivi...

Gela sa...

Hej Wivi jag kör efter 5 liter äppelbitar. MVH Gela

Anonym sa...

Tack! Jag gjorde så också, blir ju inte mycket bitar annars! :)

Magnus sa...

Hej och tack för inspiration och jättegod äppelmust!

Mvh Magnus

Gela sa...

Hej roligt att få lite feedback vad ni tyckte om musten, blir jätte glad, tack.
Själv använder jag alla möjliga äpplen både fallfrukt, frukt jag plockat från träden. Har ej använt mycket omogna äpplen men det är ju bara att försöka och se hur det blir.
MVH Gela

Anonym sa...

Hej!
Pastöriserar du musten? Har läst att man kan ställa in flaskorna i ugnen och värma upp till 70 grader för att få bättre hållbarhet. Vet du nåt om det?

Gela sa...

Hej du, jag brukar aldrig pastörisera mina mustflaskor de har hållit bra ändå. Lycka till/Gela

Berit sa...

Hej, Det här är en mycket trevlig blogg tycker jag, kommer nog att titta in då och då för inspiration! Just idag har jag ägnat mig åt äppeldryck, vet inte om det kan kallas äppelmust då jag gjorde på saften som kom från när jag gjorde äppelmos, men gott blev det iaf!

Ida sa...

Hej!
Jag har precis provat ditt recept och det blev ju kanongott :) Jag skriver ner ditt recept på min blogg, hoppas det är ok! Länkar förstås hit.

Mvh Ida

Anonym sa...

Hej

Har precis fått tipset om detta recept från en kompis då jag har för mycket äpplen än vad jag kan ta reda på och hade tänkt åka iväg till musteri. Super att kunna använda pet-flaskor, men hur rengör du dem? Bara vanlig diskning?

Den enda riktiga äppelmust jag druckit var på Zäta i Stockholm, som var varm och smaksatt med kanel, så det måste jag prova när jag gjort min egna must! Tack för receptet, väntar med spänning på hur det kommer bli! :)

/Anne

Gela sa...

Hej, Anne jag diskar pet-flaskorna med varmt vatten och diskmedel det har fungerat bra för mig. Lycka till.
Berit och Ida jag är glad för att ni gillar must och blogg. Ha en fin kväll/Gela

Anonym sa...

Hejsan, har just blivit klar med musten-superrecept-verkligen. I år gjorde jag bara på 6 liter, för att testa, nästa år blir det många fler liter. har massor av äpplen så jag tackar än en gång
lena i skellefteå

Anonym sa...

Hej
Tack för receptet. Jag skall absolut ut och ta hand om mina äpplen. När det gäller diskning, vet jag en sak och det är att man inte skall använda vanligt diskmedel. Det blir en hinna i flaskorna som gör att vin/cider eller must blir odugligt. Använd vanligt maskindiskmedel eller specialrens till flaskor och till de kärl som skall användas. Lite bakteriedödande är det också.
Att pastörisera kan nog vara bra eller infrysning. Det går bra att frysa i flaskor som då inte får fyllas helt lämna minst 10%. De spricker annars. Har provat detta då jag fryst flädersaft. Kanonbra tips som jag fått/ Inga

MIGU002 sa...

Hej alla must kännare. Jag har provat min första sats med must den blev mycket god. Hade ganska söta äpplen så den blev lite i sötaste laget. Skall gör min andra sats nu och provar att minska sockermängden något. Vet inte om jag hade behövt ta i något konserveringsmedel efter som musten tog slut med en gång.

Anonym sa...

Jag får tacka för ett extremt gott (och enkelt) recept. Det blev så gott att jag får dåligt samvete för alla äpplen som ligger där ute i trädgården fortfarande. Har gjort nästan 20 liter, men måste nog göra 20 till med en gång. Tack. Oskar

Zappa i Gamla stan sa...

Hej igen Gela! Nu har det gått ett år sen sist o jag har åter fått typ 20 kg äpplen - lite finare den här gången. Nu undrar jag översockret: Du skriver 1 dl/liter avrunnen must. Tyckte förra årets sats kanske var aningen söt? Spädde då ut med vatten - satsen räckte långt in i mars-april! Kan man minska sockermängden - eller riskerar man mögel eller nåt då? Kul om du orkar svara

Gela sa...

Hej,
Lena i skellefteå vad glad jag blir att du gillar receptet, är ju lätt att göra om man har mycket äpplen/Gela
Inga, vilka bra tips du bjuder på. Skall testa nästa år då jag hoppas få mer äpplen så även jag får must. Sååå synd får inte en liter detta år. Har ej märkt av någon bismak i mina flaskor men är ju bra om det är lite bakteriedödande!!! Sen att frysa in flaskorna det är ju toppen!!! men förstår att det är viktigt att ej fylla dom helt.Glad över att du delar med dig av tipsen. /Gela
MIGU002, Hej har en familj som gillar sött så de brukar klaga om jag har i för lite socker. Men tror helt klart man kan minska sockermängden, och roligt att du tycker om drickan!!!
Oskar, jag blir nästan avundsjuk på dina äpplen, har inga själv detta år men glad för alla äpplen som blir tillvaratagna och det är verkligen ett jättelätt recept att göra. Behövs lätta recept när man har mycket runt sig av annat. Toligt att du gillade det/Gela
Hej Zappa i Gamla stan, Min familj äääälskar socker dock ej jag, men tror säkert man kan minska på sockret jag brukar också späda ut musten till mig och barnen för sockrets skull. Tror att musten håller ändå finns ju annat konserverande medel i det. Lycka till/Gela

Josefin sa...

Godkväll! Vill bara tacka för ett bra recept! Har testat en sats förra veckan och det blev super bra! Jag smaksatt en flaska med kanel och jag tycker det blev bättre.. har satt en till sats idag och tänkte smaksätta hela den med kanel! Blev några få äpplen över av det jag plockat och det ligger nu i ugnen på tork! Även dom smaksatta med kanel! Längtar till jul då man får avnjuta allt detta! Nu har jag slut på äpplen så måste ut och leta efter ett gäng så jag får ihop lite mer must, känns som detta är slut innan jul! Tack än en gång för jättebra recept!

Carina A sa...

Hej Gela!

Tack, för att du delade med dig, ditt recept på äppelmust.
Jag är precis klar med musten och har smakat på den. Jättegott!

//Carina A

Matilda Claesson sa...

HEjsan!

Tänkte testa men insåg att jag inte har någon vinsyra. Funkar det med citronsyra?

MVH Matilda

Gela sa...

Hej Matilda jag vet faktiskt inte om det fungerar med citronsyra. Men det går ju alltid att testa=). Ha en fin dag/Gela

Anonym sa...

Fantastiskt, tack! Tyvärr tog alla 18 liter slut på 2 mån :-)
Angela

Anonym sa...

Hej, så här går det göra om man har en sådan här bra maskin.
http://www.youtube.com/watch?v=WyyuIdEt16k

Caroline sa...

Åh, jag håller på att bli galen. Förra året gjorde jag dubbel sats av denna jättegoda must å det blev hur bra som helst. Men i år har alla mina fyra försök jäst. Har provat lite olika varianter å nån med citronsyra, rört lite mer eller lite mindre, sköljt äpplena, täckt med handuk och täckt med gladpack... men allt börjar jäsa hur jag än gör. Nån som har nåt tips? Kan man förebygga/döda vildjäst på nåt vis?

Gela sa...

Det kan ju vara så att frukten börjat jäsa redan innan du lägger den in hinken. Senaste höst hände det så i många satser hos mig med, men jag använder det i brödbaket så det gör inte så mycket för mig. Men jag tror att man ska vara lite försiktig med att använda övermogen frukt. Nu har jag satt igång en sats där jag varit mera noga med vilka äpplen jag satt i.
Men annars vet jag inte skall försöka prova mig fram. Lycka till med mustandet!

Anonym sa...

Hej
vill testa receptet. Men jag har ingen så stor spann/gryta.. går det att göra halva satsen i en gryta och halva i en gryta?
Malin

Gela sa...

Du kan självklart halvera receptet blir säkert lika gott då. MVH Gela

Anonym sa...

Hej,
Jag glömde att tillsätta vinsyra o natriumbensoat vid start och prövar nu att tillsätta det efter en vecka direkt i den färdiga musten. Vet inte om det kommer att funka men kan ju prova iaf.
Har du nån koll på vad det kan få för effekt eller konsekvenser?
Vad gör vinsyran i blandningen?
Ewa i Södertälje

Gela sa...

Jag önskar jag kunde svara dig Siw men jag vet verkligen inte. Jag har själv tillsatt vinsyran senare när den varit slut och det har fungerat. Men vet inte riktigt hur det blir om man glömt båda. Jag har också funderat på vinsyran, måste läsa in mig om vinsyran och natriumbensoatet lite bättre. Hällst skulle jag vilja ha musten utan tillsatsämnen men är svårt med hållbarheten då, men annars skulle man ju kunna söta med stevia och frysa den och ta upp vid konsumtion. Men mina frysar är knök fulla av allt annat som odlas och tas tillvara så hos mig fungerar inte det.
Skriv gärna hur det gick när du lade till det i efterskott.
MVH /Gela

Monica sa...

Äppelmusten blev jättegod,det blir en laddning till(minst).

Unknown sa...

Tack för tipset! Det kom till väl användning då fick MASSOR av äpplen av min svåger! Nu har jag precis tappat upp 5,3 liter must och det smakar ju UNDERBART! Härligt!

Anonym sa...

Så glad att jag hittade hit, 3e omgången must på gång :-) Hela familjen äkskar den! Tack

Anonym sa...

Hej.

Håller på att köra mina äpplen i en råsaftcentrifug, det blir klar o fin saft. Fick tipset att söta med lönnsirap eller natursirap. Det ska tydligen vara nyttigare än socker. Är det någon som har erfarenhet av det? Tänker frysa in större delen av saften sedan.

Anonym sa...

hej blev så inspirerad av att göra musten så jag gjorde en sats igår. Nu dagen efter tycker jag att de flesta äppelbitar är bruna. Ska de va så eller är de på väg att ruttna. Ps jag har följt receptet slaviskt!! Mvh Christel

Gela sa...

Hej alla mustare! Äppelbitarna som varit ovanför musten blir bruna, när man rör om dom så blir ju fler och fler äpplen bruna. Men du får en fin must ändå och det är så det ska vara.
Ang. sötning så lägger jag idag mindre socker än vad som är skrivet i receptet. Skulle jag bara ha plats i frysen så skulle jag prova musta med stevia men alla mina 4 frysar är fulla=). Får bli ett annat år.
Lycka till med ert mustande jag har över 100 liter i matkällaren=).

Glömskanybörjaren sa...

hej! jag tänkte prova att göra egen äppelmust för fösta gången någonsin, men jag gjorde det från minnet några dagar efter att jag hade läst receptet och glömde helt bort att ha i något utöver äpplena! vågar jag smaka på't eller är det bara att hälla ut och göra om? vad gör vinsyran och natriumbensoatet?
funderar också på om man skulle kunna hälla i lite kokande vatten i petflaskorna efter att man har diskat dem för att döda det som eventuellt kan finnas kvar efter disken eller smälter dem bara då? :D

Gela sa...

Hej jag skulle lägga i vinsyran och natriumbensoatet nu efteråt beroende på hur länge musten stått utan. Har inte läst på just nu men tror att det är konserverande. Jag använder mig av hett vatten och diskmedel i mina pet flaskor och det fungerar bra. Men du kan ju hälla i kokande tror nog att de klarar det. Det går ju alltid att prova=). MVH Gela

Anonym sa...

Hej kan man förvara flaskorna i kylen ? Dum fråga säkert;)

Gela sa...

Finns inga dumma frågor=). Jo du kan förvara äppelmusten i kylen!
Lycka till, MVH Gela

Ulrika sa...

Jag vill tacka för detta härliga recept, har återkommit till det i många år. Musten blir så god. Jag brukar hälla på Pet och förvara i frysen.

Livet på Norrgården sa...

Ojojoj,
Så synd att jag inte såg musttipset tidigare. Fick några hundra kilo äpplen i sommar, ja i runda slängar. Forslar bort skottkärror ur hästhagarna, ibland dagligen...
Så i sommar ska detta testas, är barnsligt förtjust i just äppelmust :-)
Kramis

Anonym sa...

Det tog ett par år innan jag tog mig tid att fixa ett par hinkar. Men nu har jag två hinkar med äpplen i köket :) ÄNTLIGEN! När jag smaka din must så insåg jag att jag missat något! Ser fram emot några flaskor strax.
Tack för att du skriver ner allt så man vet var man ska gå då man behöver receptet ;) Kramis Mari

Elegant Rose - Diagonal Resize 2