Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

söndag 10 oktober 2010

Tomatprovning - Gul pärontomat

Nu har jag då kommit till denna gula skönhet.


Den gula lilla tomaten som liknar ett päron i formen. Måste säga att den är rätt vacker även nu på hösten när den lyser klargul på plantan.(oktober)

Hos mig planterades den tidigt på våren och fick vistas i vår glasveranda utan extra belysning tills frostrisken var över. Planterades i såjord och omplanterades i vanlig jord när den var stor nog.

Så här står det från fröfirman.
Yellow pearshaped Pärontomat. Rikgivande. God i sallad söt smak. Binds upp och tjuvas. Plantera ut först när temperaturen är över 8 grader konstant. Toppa av plantorna efter ca 6 klasar.
Oklar härkomst (Planterades 25/2-10)
Hos mig bands den nog upp men tjuvades och toppades ej, nej sånt hann jag inte med...

Hur blir då min bedömning.
Ja...den är vacker att se på ger rätt mycket frukter trots att den är lite misskött.
Smaken då, jooo den var väl god men ingen sensation i smakväg. Inte så mycket smak egentligen.
Om den planteras på nytt hos mig så är det nog för utseendets skull.

7 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Tusen tack för den här recensionen. Alltid bra att veta!/Anja

Anonym sa...

Mina barnbarn gillar Pärontomaten.
Som godis säger de!

AnnCharlotte sa...

De ser fina ut...har inte odlat tomater på.... sen jag vet inte när....;)))

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Fniss.... Själv odlar jag både det ena och andra ätbara för att de är vackra..... Och det är verkligen din pärontomat..... Det är kul med tomater som har annorlunda färg och form ,och det man hoppas på är ju förstås att de ska vara goda också.....

Ha en fin vecka!
kram Charlotte

Carolyn ♥ sa...

Beautiful and looks so delicious!

Lena/isklockan sa...

Den är väldigt gullig. Blir sugen att testa den nästa år. Kram

Anonym sa...

Hej ! Har köpt en pärontomat för två veckor sedan o håller på att vänja den nu vid utelivet så smått :) Älskar gula tomater.Mvh Yvonne

Elegant Rose - Diagonal Resize 2