Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 3 september 2010

Tomatprovning Cheerio

Så fortsätter jag min tomatprovning. Nu har turen kommit till tomaten Cheerio.
Den är den absolut första tomaten som mognade här hos mig.
 


Provsmakat flera gånger. Igår hade den väldigt god smak. Lite stark bitsk liksom.
Den jag smakade nu var rätt vattnig i smaken...

Denna stackare har ej heller fått gödsel under sommaren (fy på mig)
Däremot har den fått vatten när det varit torrt.
Ej tjuvats.

 

Denna bild var tagen den 4 augusti.

Såhär skriver fröfirman där jag köppt fröna:

Cheerio, ekofrö Lycopersicom lycopersicum
Sortbeskrivning: En av de tidigaste helröda körsbärstomaterna. Den ger en mängd 3 cm stora , kraftigt röda, delikata tomater på grenigt buskiga plantor. Cheerio tål kyligt och ostadigt väder bättre än de allra flesta sorter. Kan även tjuvas och bindas upp.
(Runåbergs) För första gången planterad hos mig 7/3 2010.

 


Mitt utlåtande
Trots att den ej fått den kärlek den behöver, ger den bra med tomater.
Lite varierande i smaken. Allt från vattnig till pepprigt god tomatsmak...
Odlingsvärd för den ger tomater väldigt tidigt.
Jag har förkultiverat plantorna utan extrabelysning,
De har växt ute på friland i skyddat söderhörn.
Zon 2.
Den får godkännt.

 


Hoppas ni får en fin dag. Nästa utlåtande blir över tomaten Ida Gold.
Har ni odlat de samma tomaterna som jag så tyck gärna till vad ni tyckte om dom.
Ha en riktigt fin dag/Gela

5 kommentarer:

Lena/isklockan sa...

Tack för att du delar med dig av tomatsmakprovningen. Alltid kul....Äppelmusten är jag intresserad av att göra....men du kokar inget alls, alltså och kallt vatten över innan det ska stå, inte kokande , alltså. :-)) Kram

Marie Lithén sa...

har odlat galet många sorters tomater i år, men har inget växhus å nu när värmen flytt sin kos så lär de tyvärr inte mogna här i Zon4. Men ska göra om samma sak nästa år:-)

Susie på Stjärnarve... sa...

Mmmmm......

Laila sa...

Cheerio har jag inte odlat. Nästa år ska jag bara satsa på supertomater så jag ser med spänning fram emot din fortsatta redovisning!

Annika Christensen sa...

Smart med tomatprovning.
Min favorit är Sungold.
Kanske du kommer med en favorit som jag borde prova.... jag följer gärna nästa och nästa.
Ha en skön helg
Annika

Elegant Rose - Diagonal Resize 2