Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

söndag 8 januari 2012

Gelas morotsprovning Pfältzer

Pfältzer
Morotsprovningen har kommit till moroten Pfältzer.
Jag måste ju erkänna att skulle jag ej ha skrivit upp och fotat denna så skulle den nog fallit i glömska.
Inte såhär jätte speciell med andra ord.

Men ändå värd att omnämnas.
Den var lite ojämn i färgen vissa morötter var väldigt ljusgula och andra mera mörkt gula.
Fick gärna "gröna nackar" så behöver kupas.
Denna morot delade sig gärna som synes i bilden under.
Behöver "lull lullas" med för att bli riktigt bra.
Så här står det på fröfirmans gamla katalog, Runåbergs

PFÄLZER: 75 dagar. Är en slät, helt genomfärgad,

gul
morot. Roten är kraftigt konisk

och får grön nacke om den inte kupas. Pfältzer

är en enhetlig lagringssort med kraftig upprätt

blast. Saknar karotin, men smakar mycket morot.

Små, lättkokta gallringsrötter är en delikatess.
Hittar den inte i sortimentet detta år så tror att jag köppte fröna för nåt år sedan.

Vad tyckte jag då om dessa???

Stora gula morötter.
Om de ej kupas gröna "nackar"
Ej så speciell smak.
Men dock OK.
Ej så svårt maskätna som den orange grannen. (James Scarlet Int.)

Ja denna ser inte ut att komma igen i min trädgård för har inga frön kvar...
Planterades när det begav sig som de andra morötterna i upphöjda bäddar. Ingen närmvärd gallring eller kupning. Vattnades inte extra fick klara sig själva.

/Gela

2 kommentarer:

Mitt Vita Björkebo sa...

Hej vännen!! Inget är som det var..LETAR förbrilt efter flera timmar på dygnet..och vill härmed önska DIG och din familj ett gott ,fint år 2012!
Bloggen hinner jag inte alls med som jag vill och önskar..och än mindre att kommentera era alla andras fina.....men läser era rader näst intill var dag!
Jag får försöka att acceptera att det fattas dygns timmar i mitt liv just nu,försöka att göra det bästa av det och GILLA läget!
SystraMI och hennes fina familj hinner jag inte heller med som jag ÖNSKAR..Vet inte va man ska göra,men jag lever ,VET att vi finns för varandra och "GILLAR" läget!
Hoppas ni mår bra och "gillar"läget oxå.....
Kram i massor...Så hörs vi snart igen...Lillasysteryster strumpa ANNA

Lisa sa...

Oj oj, vad många sorter du har provat. Kul att läsa om Samuraj, den ska jag odla i år. Rosen Hansa har jag också som ett kärt minne sen barndomen :-) Kram
Lisa/Lisas trädgård

Elegant Rose - Diagonal Resize 2