Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 10 december 2011

Gurkan DIVA

Diva är en riktig diva må jag säga, men ej värre än att hon kan odlas med de andra gurkorna här hos mig på friland.
Jag odlar ju rätt många sorter, ka nej hejda mig det är så roligt att kunna bjuda på lite olika gurkor inte bara dom som finns i affären, sen är det ju väldans lärorikt att se vad som kan odlas själv och på vilket sätt. Jag bor ju i Zon 1-2 odlar i upphöjda bänkar på ett lite skuggigt ställe inte helt optimalt alltså.
Men det växer så det knakar ändå.
Ju mer man odlar ju mer lär man sig. Vill gärna dela med mig åt er där ute.
Så here we go again...
    
Gurkprovning
 DIVA
Mitt omdöme om denna gurka är rätt bra.
Som ni ser på bilden här under så skrev jag i somras när det begav sig:

Slät rätt många gurkor av en planta.
Krispig typisk gurksmak.
Rätt stora frön
Väldigt god men ej sensationell
Som köppta gurkor, inga taggar.


Denna information finns på Runåbergs hemsida om denna kära Diva:

Diva

Cucumis sativus

En av de bästa moderna salladsgurkor vi odlat. Slät och tunnskalig, med ett krispigt, sött, helt bitterfritt kött. Den blir 16-18 cm lång, men smakar som allra bäst kring 10-12 cm. Eftersom Diva är rent honlig och parthenocarp ger den frukt utan behov av befruktning. Resistent mot mjöldagg. Odlas både utomhus i varma lägen, under fiberduk, i tunnlar och i växthus. En portion innehåller ca. 6-8 frön.       

Alla mina gurkplantor drabbades av mjöldagg vare sig de skulle vara resistenta eller ej,
Denna säsong skall jag vara mera alert, när jag ser de första tecknen, både jobba förebyggande och hålla efter mjöldaggen om den bryter ut...
Men jag har nog fastnat i gurkträsket, visst kräver de lite lull lull, genom att behöva vattnas rätt ofta för att ej bli bittra. Men jag gillar att vattna, sen göder jag med gräsklipp och nässelvatten.
Nu har jag till och med hittat ett ställe att få hästgödsel/torv blandning så nu är lyckan gjord.
MMMM nu är det tid att drömma, än kan inga skördar gå fel i drömmen.
Skall byta ut jorden där gurkor var planterade nu inför nästa säsong, hittar inte på något annat ställe att plantera dom.
Försöker hålla mig till att ej plantera samma grödor på samma ställe år från år=).


Ja denna gurka var helt OK, har inte riktigt bestämt mig om den skall få växa hos mig nästa år,
vi får se.
 /Gela

2 kommentarer:

Mia sa...

Så kul, gurka är ju så tacksam också, växer så det knakar om den trivs. Gödsla med nässelvatten ska jag komma ihåg nästa år också. Lägger du in gurkan eller äter du den färsk?

Gela sa...

Hej Mia, jag både lägger in och äter färsk. Jag lovar det blir mycket gurka i perioder. Kram /Gela

Elegant Rose - Diagonal Resize 2