Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 14 september 2010

Tomatprovning Hundreds & Thousands en läckerbit.

Från stor till liten. Tomaten Hundreds & Thousands var ny för nåt år sedan. Jag måste ju prova den. Sen har den stannat kvar hos mig.

Liten men naggande god. Ett problem är att jag knappt hinner provsmaka och göra en bedömning av dom för barna äter tomaterna som godis.

Tomaterna hinner knappt börja skifta färg före de plockas. Det säger väl lite om hur populär den är.
Hos mig har den en barndom utan extra belysning i glasverandan.
Planteras ute i kruka efter att frosten ej hotar mera jag planterar 3 plantor i en rätt stor kruka.
Vattnats när det är torrt, har ej gödslats extra men borde nog ha gjort det.


Mitt utlåtande blir:
En ypperlig liten godbit lätt att få att växa och populär.
Nästan för populär så bäst att ha fler än en planta.
Stor som en fingernagel, men mycket smak.
Barnens godis sommartid.
Om det finns nåt negativt så blir plantorna lite fula på sen sommaren/hösten.
Men det kan bero på dålig skötsel från mig.
Denna lilla goding slår dom flesta tomaterna jag har i smak.
Men kom ihåg smaken är som baken delad!!!
Vill ni läsa mer om tomaten finns det här.



Hoppas ni alla får en fin dag/Gela

6 kommentarer:

Sabina sa...

Hejsan!
Det är jätte kul att följa dina betyg =) Kanske man skulle ta och prova denna lilla tomaten nästa år! Jag håller med dig om att Moneymaker är lite smaklös, jag ska kolla runt lite om jag inte hittar en tomat i samma storlek som är lite sötare. Har du boken, Odla tomater? Annars måste jag tipsa om den, jag ska läsa om lite olika sorter inför nästa år.

Här är en länk till boken
http://www.odla.nu/arkiv/rec/978-91-27-35729-7.shtml

/Sabina

Sabina sa...

Jag kan verkligan rekomendera boken. Jag har köpt min på adlibris.com. Vet inte hur mycket böcker jag har om trädgård, men den är en favorit, jag fick lite aha upplevelser med den =)Sedan fick jag reda på att det finns en tomat klubb som man kan köpa frön av, ska tydligen vara en stor fröbank. Jag har aldrig köpt där, men det är nog rätt ställe att kontakta om man vill ha någon sort som är svår att hitta.
Roligt med kanin, jag har varit inne på att köpa en till store killen men han är nog lite för liten ännu. =)
/Sabina

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Mat som smakar som godis är ju helt rätt:-) Så härligt att kunna erbjuda goda grönsaker till barnen!
Kram H.

Margot sa...

Den lilla Hundreds and Thousands tomaten har jag haft för första gången i år! Håller med dig om att den är otroligt god, man går och äter den som godis! Ska nog så den nästa år också!
Kram Margot

Unknown sa...

Ja, nu har jag läst om denna lilla goding på så många ställen att den blir ett MÅSTE nästa år. Är den tidig att mogna fram?
Ha det gott och tack för alla fina visningar av tomater:)
Charlotta

Märit i Mariehem sa...

Tack för utvärderingen av tomater!
Ska prova 100 of 1000 nästa år. Har tyvärr inget odlingshus, så det får bli på skyddade ställen ute i stället.
Kommer därför också att prova Cheerio, som ska vara tåligare mot dåligt väder.

Märit i Mariehem

Elegant Rose - Diagonal Resize 2