Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

söndag 1 januari 2012

Gelas morotsprovning `Belgian White´

Daucus carota ssp. sativus 'Belgian White'

Detta är en lite ovanligare morot som jag odlat men den är verkligen god. Jag odlade den första gången 2011.
Detta år får den definitivt nytt förtroende.
Jag vill verkligen rekommendera den,
dessutom är det en kulturarvssort och det är ju inte fy skam.
Hur smakar den då?
Som ni ser när det begav sig och jag provsmakade den så fick den rätt bra betyg.

Enormt god morot.
Blir stor grenar sig lätt.
Ej maskäten.
Behöver ej mycket skötsel för att bli stor.
Ingen besk eftersmak
Denna ska odlas på nytt hos mig.
Rekommenderas!!!
Både stora och små morötter är goda.
Behöver kupas.
Jag planterade dom bland dill, bönor och mangold.
 Så här skriver Impecta om denna morot.

Vit Morot. Kulturarv. Från 1839. Introducerad av
trädgårdslegendaren Henry Vilmorin. Långa, krispiga
rötter med tilltalande, mild smak. Passar för
fantasifulla gourmeträtter pga. den vita färgen.
Utmärkta lagringsegenskaper.
Odling:
Sås direkt på friland när jorden reder sig. Gallras
försiktigt efterhand för att undvika angrepp
avmorotsflugan. Utvecklas bäst på mullrik jord.
Fiberduk skyddar mot skadeinsekter. Rötter för
lagring skördas så sent som möjligt. Växla
odlingsplats från år till år.

Hur odlade jag den?
Jo jag samodlade den med mangold, bönor och dill i en nylagd rabatt bredvid ett dött päronträd.
Upphöjd bädd eller pallkrage kallas det väl.
Jag bottnade pallkragen med diverse kvistar och rötter och annat skrymmande. Pallkragen är gjord av gamla fasadbrädor ca. 25 cm hög. I lite södersluttning. Sen blev det lite gamla löv och annat smått och gott. Gamla växtrester.
Ja sen åkte Bauhaus jorden i. Kanske lite för tunnt lager för när de växte mot de underliggande grenarna i bädden så tror jag att morötterna delade sig.
Gallrade dom väldigt dåligt. kupade dom inte alls.Vattnade minimalt. Ingen fiberväv.
Men rätt nöjd med skörden ändå.

Rekommenderas stort, väldigt goda rötter. Däremot är de ej så tidiga så bra för lite senare skörd.

/Gela

5 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Tack för morotstipsen - och GOTT NYTT ÅR!
Susie

Sophia Callmer sa...

Gott nytt år! och den är god den vita moroten, kram Sophia

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilken spännande morot! Ser läcker ut! 2011 blev det inga morötter, men nu har jag Impectas katalog framför mig...
God fortsättning.
Kram

Steekjes en Stygn sa...

Önskar dig och din familj en riktig bra fortsättning på det nya året.
Och där ser man, du som tycker om orange odlar vita morötter. Låter spännande. Tror aldrig att dem finns i Frankrike.
Anje

Mia sa...

Jag tycker om dina grönsaksodlingsresuméer, nästa år, eller till våren då, ska jag försöka göra som du och fylla en kasse med gammalt från hagen innan jag sätter potatis och annat. Tack för dina samodlingstips också. Jag sätter stor pris på dina inlägg och lär mig massor.
Ha en fin fortsättning på 2012 :)

Elegant Rose - Diagonal Resize 2