Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

söndag 12 september 2010

Tomatprovning TAXI

Så var det dags för den hittills största tomaten.
Taxi.


Har flera liknande gula tomater, skillnaden på denna är att den har många kammare.
Och är stoooor.



Denna förkultiverades i våras utan extra belysning i glasverandan.Har hos mig växt utan extra gödning (fy på mig). Men däremot har den fått extra vatten när det var som torrast.
Sen har den också växt på friland i ett skyddat söder hörn. Jag har ej tjuvat den kanske därför den ej är så hög hos mig.
Av någon konstig anledning blir oftast tjuvningen eftersatt här hos mig...


Min bedömning blir:
Den är lätt att odla, växer villigt.
Behöver stödjas, har tunga, stoooora frukter.
Så smaken: Jag tycker den är lite vattnig, har en aningens syrlig smak.
Smaken är lite svag i mitt tycke.
Men till storleken imponerar den.
Vacker. Ger bra med frukter.

Om ni vill läsa mer om tomaten så finns mer info här.



Hoppas ni alla har en fin fin söndagkväll/Gela

5 kommentarer:

Laila sa...

Jaha, vattnig. Då tror jag att den får vara. Men är mycket tacksam för att du gör den här genomgången av tomater! Man har ju så smått börjat tänka på nästa säsong...

Annika Christensen sa...

Störst är inte alltid bäst eller hur?
Jag odlade Yellow stone och den var stor och skulle bli gul men blev röd...
God vad det iallafall.
Taxi vilket namn...
Ha det gott
annika

Unknown sa...

Mm, den ser i alla fall härligt god ut!!! Tack för intressant information och ha en fortsatt skön söndagskväll:)
Charlotta

Lilla My sa...

Gula tomater har jag inte odlat men min mor hade nåt år i sitt växthus tyckte dom var goda men vet inte vilken sort det var.
Kram Lotta

AnnA sa...

Hej Gela!
Förändring i bloggen, såg jag...Å andra sidan var det ett tag sedan jag var runt på så många ställen...
Jag har inte skött tomatodlingen så bra denna sommaren, men det har blivit en del skörd ändå, och en gul sort finns också - dessutom en svart...
Ha en skön vecka!
hälsn
AnnA

Elegant Rose - Diagonal Resize 2