Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 21 september 2012

Rött sodomsäpple, Blek taggborre,Litchie Tomat eller Morelle de Balbis. Lättast blir väl Solanum sisymbriifolium=)

Vilken blomma är detta? en riktig aj aj blomma.
Så hette rubriken tidigt denna morgon.
Tack vare er så har jag nu svaret!!!
Jag har ett verkligt aj, aj, aj i trädgården det vill jag lova.
Den gör riktigt ont att ha närkontakt med,
ser GIFTIG ut????
Kära läsare jag har ingen aning om vad det är,
 kan ni snälla
HJÄLPA mig????
Jag har hela sommaren tänkt googla och försöka ta reda på vad det är men nu igår när jag tänkte förbereda det här inlägget och gick ut och fotade för att sen sätta mig framför datorn,
ja då är det bara att inse jag går bet, jag har ingen aning om vad detta är.
Jag sökte på nattskattor, tistlar,spikklubbor och taggiga potatisblommor men hittade inget som riktigt passade.
Den är en riktigt aj aj aj blomma!!!!
Bladen är taggiga och är flikiga plantan blir ca 1 m hög.
Det enda som inte är taggigt är själva blomman som i sig är rätt vacker.
De blommar i klasar och när jag tänker efter så har den blommat rätt länge denna sommar =).
Men det mesta jag kommer ihåg den för är nog taggarna, 
 speciellt när man kommer i närkontakt med dom(=.
Så snälla ni där ute i cyberrymden ännu en potatisblomma????? som jag inte kan.
 
Kan ni???
För flera aj, aj inlägg gå in till bloggen Bland rosor och bladlöss.
Ha en fin fin fredag!!!!/Gela


Skrivet senare:
Jovisst kära läsare är det en Solanum sisymbriifolium eller blek taggborre.
Tack Berit du är en pärla!!!
Hade själv varit inne på det men hittade ingen bild igår men nu med hela namnet och allt så vips var den där.
Jag kanske behåller lite frön till nästa år men då skall den planteras på ett eget ställe där man inte kommer åt den så lätt=)
Ett annat namn som jag också hittar på denna växt är rött sodomsäpple.
Jag kan ju inte hålla mig från att googla vidare lite spännande.
 
Hittar på en sida att man kan använda roten till mycket. Avkok av roten används till: Urinvägsinfektion,Analgetika (smärtstillande), Hudsjukdomar,Inflammation
Men jag rekommenderar er ej att prova!!!! Inte efter att ha läst bara det jag skrivit!!!!

Om jag söker lite till så hittar jag detta då söker jag på Litchie Tomat även kallad Morelle de Balbis det verkar även gå att använda frukterna. De skall ha en körsbärsliknande smak.
 Det behövs flera plantor för att de skall pollineras och sätta frukt. Jag har även en planta lite bortglömd på andra sidan huset kanske därför jag får frukter?? Det är dock ca 75 m mellan plantorna och ett stort hus men det verkar fungera ändå.
Jag har ej bundit upp plantorna men nästa år skall jag nog göra det, de är lite rangliga annars.
 Så här står skrivet i en av kommentarerna till Litchie tomaterna:
I remember my Grandfather used to plant this solanum every few rows of potato's, much as one would plant geraniums with roses. If I remember correctly his theory was that the Litchi Tomato would attract roundworms away from the potato's. He swore that was why he never lost potato's to roundworms (which as potato growers know can be quite devastating to potato's)

Lite intressant tycker jag!!
Håller kanske även bort rådjur och liknande ingen gillar väl dehär taggarna=)

Jahapp här fastnade jag totalt!!!
Men inser att jag nog vill ha kvar denna lite annorlunda planta kanske planterad i kruka.
Smaken på bären beskrivs också som ett mellanting mellan tomat och chili.
Tänk om jag skulle våga prova???!!!=)
Om jag plötsligt slutar blogga vet ni ju vad som hänt...=)
/Gela
Tack Anja nu ska jag minsann provsmaka en om den hinner bli klar!!=) Här

Här hittar ni ännu flera blommiga bidrag ute i världen.

26 kommentarer:

Berit sa...

det kan vara en Solanum sisymbriifolium ,blek taggborre. Kolla den på goggels Taggig som bara den.
Ha en underbar helg!!

Ruben sa...

Det var då märkligt, trodde inte sådana fans! Men, Berit (ovan) har säkert rätt, måste googla. På den översta bilden ser den ut som en dinosaurie.

Trevlig helg!
/Ruben

Lantloppan sa...

Den var snygg iallafall :-)

Eva Linnea sa...

En toppenskön (sista?) helg bland alla taggar i din trädgård önskar Eva Linnea

Anna Vattenkanna sa...

Den var allt en lurig en. Både sticksig och antagligen giftig som bara den. Ser ut som en Solanum som du själv skriver men sedan???

Kram

Vivian Tisting sa...

Ja, ajajaj. Rysligt taggig.
Ha en skön helg
Vivian

Unknown sa...

Ja, snygg potatislik blomma i alla fall... Inte en aning för övrigt men väldans skräckinjagande...
Ha en riktigt skön helg,
Charlotta

Leena sa...

I översta bilden ser den nästan bitsk ut - är du säker på att den inte är en köttätande växt? ;) Har aldig sett något liknande men den måste ju vara någon potatisväxt. Konstigt att tänka sig taggar på dem bara. Men helt klart en aj aj-växt!
Ha en skön helg!

Lena/isklockan sa...

Bra med bloggvänner.

Kram

Anjas Hill sa...

Aj,aj vilken tur att du fick hjälp Ingela ;)))!
Läs detta så vågar du nog smaka på bären och även finnas kvar på bloggen;)))!
http://en.wikipedia.org/wiki/Solanum_sisymbriifolium

/Anja

Ingmarie We sa...

Jättefina men taggiga fotomotiv. Ser riktigt läskiga ut. Ha det skönt i helgen.

Ingmarie We sa...

Jättefina men taggiga fotomotiv. Ser riktigt läskiga ut. Ha det skönt i helgen.

Sabelhagens Olivlund sa...

Aj aj vilken taggig sötnos. Har aldrig sett något liknande.
Ha en fin helg.
Kram Maria

Mias Trädgård sa...

Spännande och informativ tolkning! Jamen, det är klart att du ska spara frön!!! Trevlig helg! :) mia

Leena sa...

Så bra att du blev följare på min blogg - nu blev det av att bli det för mig även på din! Jag har iofs kollat ofta här men inte varit följare, det blir inte av bara.
Ha det gott! :)

Katarina sa...

Så intressant! Har aldrig hört talas om den här växten tidigare - tack vare dig och bloggvännerna är jag nu lite klokare.
Trevlig helg!

joy sa...

Har litt problem med å forstå alt du har skrevet, men dine bilder er skikkelig vakre. From FFF. Ha en fin helg!

Anki sa...

Vacker, taggig skönhet... och tänk så mycket man får lära sig :)
Trevlig helg!

Anette sa...

Taggigt var ordet! Ny bekantskap för min del.
/Anette

Hélena sa...

Oj, vilken häftig!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Luna Miranda sa...

this is a strange looking pod. the flowers are beautiful.

carinaon sa...

Vilken spännande blomma! Verkligen annorlunda.
Kram Carina

Lisa sa...

Intressant inlägg, den har jag aldrig sett förut. Kul växt, jag skulle nog smaka liiite ;-) Ha en fin söndag
Lisa/Lisas trädgård

Veronica sa...

Vad bra med bloggare som kan sprida kunskap :)

Den ser ju ivarjefall väldigt häftig ut och verkligen annorlunda!

Må gott så här på söndagen !

Fitness Buff sa...

Gorgeous pics!

RobertN sa...

Beautiful post!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2