Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 22 april 2016

- Ja vad ska man säga?

Ja vad ska man säga? 
 Lär man sig aldrig?
 Men detta år är jag minst lika peppad som tidigare år med att sätta igång med sådderna.

Sniglarna är glömda, rådjuren likaså...

Eller inte glömda men jag har fått för mig att jag ska överlista åtminstone sniglarna detta år....
Få se hur det går. 

Inte bara sniglarna har jag bestämt mig för att överlista,
 kålflugorna med 
om man tittar på det som redan är planterat....

Kålrabbi `Superchmelz´
Kålrabbi rysk sort ljus
Kålrot `Magres´
Spetskål `Filderkraut´
Svartkål `Nero di Toscana´
Svartkål....
Grönkål
Purpurkål
Brysselkål rysk
Brysselkål `Falstaff´
Rödkål ´Rubin´rysk
Vitkål rysk sort. 
Broccoli Russian size
Broccoli `Valtham29´
Blomkål `Purple´
Blomkål Iransk
Broccolo `Romanesco´
Trädkål `Jersey Walking Stick´

Ja här har åtminstone kålflugan roligt....

 Sen kom lite fler frön i jorden med detsamma jag höll på....

Majs `Alida´eget frö. 
Majs `Tauris´efet frö
Iransk sallad
Sallad `Fire´
Batavia sallat `Marvilla de Verano´
Strandkämpar
Aubergine `Rosa Bianca´
Liten pumpa Maries frön
Jätte pumpan eget frö.
Sommar squash `Yellow crookneck´
Sommar squash `Golden succini´
Sommar squash `Lebanese´
Sommar squash `Costata Romanesco´
Squash Iransk
Gurka eget frö Diva?
Salladsgurka `Marketmore 76´?
Slanggurka `Tanja´
Pickles gurka `Notherna Pickling´
Luffa
Grönsaks rybs

Att förstå ordet lagom.....men visst behövde alla frön i jorden??? De kan ju bli gamla,
 eller så är de det redan och inte gror....
Planterades för 3 dagar sen...
kålen spirar, majsen spirar, strandkämparna kom upp på andra dagen....
Så ja vad ska man säga=)=)????


Men visst kan man i alla fall säga att köksträdgården blev lite finare med färg???

Önskar er en fin fin helg!/Gela

Kika in på bloggen 
 för mer av temat...

9 kommentarer:

Merja sa...

WOW vilken samling med grönsaker!! Du kan starta grönsaks handel. Dom du inte sätter ner själv får du sälja som plantor. Pengarna använder du sen till nått roligt eller till nästa års frön:)
Trevlig helg!

Drömgården sa...

Oj så många sorter! Jag håller tillbaka på kålsorterna iår (ska gallopereras snart...)
Så roligt att höra att du är härifrån mina hemtrakter! :)
/Kitty

Villrose sa...

Heldigvis glemmer man raskt slike ekle ting...
Litt av en liste!

Hélena sa...

Ha, ha, ha, ha som jag känner igen mig!
Man lär sig aldrig! Ja, det är en granhäck på gång bakom. Den tar sig så fint :-)
kram och ha en härlig helg
Hélena

M sa...

Hej Gela! Vad har du för tips för att överlista sniglar/snäckor? Jag kämpar mot dem varenda sommar men de tycks bara bli fler o fler. Det är trädgårdssnäckor vi har (med hus på ryggen). Så tidigt du har kommit igång, här är ännu alldeles för kallt men hoppas på att få lite i jorden senast om nån vecka. /Monica

Rost och rädisor sa...

Rackarns, vad du hunnit plantera! Gillar din lådodling skaprt och den blev jättefin i rött. Lite som att sätta läppstift på en grå mus och nu är jag ännu mer i valet och kvalet hur jag ska göra med mina egna lådor. Samma sak varje år, tjära, rödfärga eller måla svarta, kanske. Hittills har det slutat med tjära.
Ha det så gott och må kålinsekterna hitta nåt annat att kalasa på!
/Anette

Susie på Stjärnarve... sa...

Wow, så mycket du odlar! Själv är jag trotst 40 år i trädgården novis när det gäller matnyttig odling, men med växthuset (som jag hopps levereras snart) så ska det i alla fall bli lite ätbara saker. Att jag inte odlat sånt tidigare beror på att jag haft en lite motstånd mot det tidigare. Gillade enbart att odla vackra eller fina eller ovanliga arter! Men det finns ju ätbart som är det också...t,ex, chili!! *fniss*
Jag har också tidigare skött ALLTING i trädgården, men efter ett år av att försöka hämta mig efter en operation så har min ovillige trädgårdsgubbe varit tvungen att hjälpa till. Och han hatar alltså att gräva framför allt. Fast det blev kansle lite mycket med att börja med nästan 5000 kvm att sköta.....
KRAM
Susie

Lotta sa...

Haha, underbart! Visst är det härligt hur man kan glömma vissa obehagliga saker, och kasta sig över härligheten igen. Hoppas du lyckas överlista alla.
Lotta

MrsUniversum sa...

Underbart med tro på framtiden! I maj har man trädgården i sina händer. Lycka till med årets odlingar!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2