Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 8 januari 2013

Viktminskning/mål/frön

Nytt år och nya möjligheter!!! 
Jag undrar hur många som gett nyårslöften detta nyår. 
Jag slutade ge nyårslöften för några år sen. 
Jag lägger upp mål istället. 

(Nyårsmaten=))
Löften är till för att hållas, mål också men de är just mål inte löften...=) 
Mitt mål detta år är att förlora några kilon i vikt.
 Eller egentligen rätt många. Har ju försökt rätt många sätt gick ju själv ner 20 kg för någon vinter sedan men nu har det minsann stått stilla. Har inte haft någon bra karaktär helt enkelt. Men har inte gått upp kilona heller. 
Men nu minsann 3/1-13 så startade jag min Cambridge kur, och var och vägde mig igår och vågen visade -5 kg. Lite otroligt. 
Egentligen har det inte alls varit svårt förutom igår då kände jag mig lite skakig men det gick om och idag mår jag riktigt bra än så länge. Jag har till och med hittat midjan imorse=)


Så nu är det inga tassar eller fingrar i godisskålen som denna lilla voffseloffs gjort. (Men matte du sa ju att jag fick, jaaaa det fick du men du är rätt söt med gröt på nosen!)


Känns lite annorlunda att göra mat till familjen utan att äta själv, men igår fick det bli kålrabbigratäng till familjen med kött från ryggen de sa att det blev gott=).

 Egen kålrabbi såklart som förvarats i tornet där det är lite svalare. Dessa kålrabbiknölar har bara legat i en papperspåse och är hur bra som helst ännu. 
Vilken grönsak jag säger då det!!! 


Annars så försöker jag samla ihop mig och mina fröer för att se vad som ska komma i jorden snart. Det är ju dax för

 chili/paprikor/kronärtskockor 

och jag kommer också att försöka odla löken från frö tidigt för får aldrig stora lökar från frön har provat i några år nu.


Med det samma så hittade jag lite sparris som jag nog ska få ner och rotsellerin hann inte riktigt med senaste år så ska se om jag får till större plantor innan dom planteras ut denna vår. 


Sen har vi ju då perennerna,
 jag har ju under många år sått dom under snön och det fungerar hur bra som helst men... 
jag sköter för dålig om dom när de kommit upp. 


Nu ska jag se om jag lyckas bättre med att så dom inne och stratifiera dom som ska stratifieras (köldbehandlas) i ett av tornrummen som är kalla. För att sen ta in dom och lulla med dom och försöka få dom större så jag kan plantera ut dom direkt i landet sen. 


Att fröså perenner direkt i landet fungerar inte här hos mig. Det har jag insett nu, för jag glömmer bort var jag sår och pinnar och märkningar försvinner så nu ska jag göra så här...

Önska mig lycka till=)
Kram /Gela


3 kommentarer:

SIMPLY LIVING sa...

Hej Gela! Det var längesen jag var inne och kikade hos dig, men nu har jag gett mig in i bloggvärlden igen. Bloggade tidigare på Hwita Villan men nu är det nytt hus och nya ambitioner.

Jag har också mål att gå ner i vikt i år, det har gått bra den här första veckan - -2,5 kg. Jag är nöjd.

Kul med mer fröinspiration! Sitter också och pular på årets frölista.

Ha en bra kväll!

Kram Malin

Eva Linnea sa...

Lycka till med både viktminskningen och fröerna. Dina listor var långa! Vad söt den är den lilla rosen man pekar med hos dig.
/EvaLinnea

Elin sa...

Lykke til! Vi er nok mage i samme båt, har mål om noen kilo ned jeg også.
Jammen skal du så mye! Lykke til med det - håper du får plass til alt:)

Elegant Rose - Diagonal Resize 2