Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 7 januari 2013

Ola Polka

Nu har turen kommit till coctailtomaten Ola Polka.


Impecta skriver såhär om tomaten. 
Gyllengul, småfruktig tomat från Polen. Mycket krämig och god, utsökt i sallad, salsa m.m. Kompakta plantor för kruka, balkong och varmt frilandsläge. 

Förkultivera inomhus i krukor februari-april. ....osv.
Uppbindes behöver ej tjuvas. 
Höjd 150 cm. 


Tomatsidans bedömning av tomaten är såhär:
Tidig produktiv frisk sort från Polen som växer bra i dåligt väder. Sorten har ett ganska kompakt växtsätt och passar bra för odling i kruka på balkong/altan då den inte tar så mycket plats. Ljusgula tomater med en liten spets, tomaterna har en storlek som stora coctailtomater. Tomaten är köttig rakt igenom, dom har nästan inga innerväggar, god krämig koncistens med en frisk god tomatsmak. Mycket bra produktiv sort som är svår att misslyckas med.


Hos mig fick den barndom i Bregottask och sen i enskilda krukor för att sättas ut i korgar och jordsäckar till sommaren. Där fick den utstå att inte bli vattnad på 2 veckor under semestern, trots det gav den frukt. En riktig överlevare.


Det här blir mitt betyg på tomaten:

De som planterades i säck med ojämn bevattning spricker.
De plantor som korgodlades sprack inte men blev lite mindre.
Ej så mycket smak
Hårt skal.
Lite sträv i smaken.
Vacker.
Rätt jämn storlek.
Hög planta.
Rätt rikgivande.



Gissar att den får vänta nåt år på att visas igen i min trädgård när smaken inte blev sådär WOW. 
Finns ju så många andra som jag vill prova på.


Lev väl och ta hand om varandra/Gela

3 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Har precis läst tillbaka om dina tomater - och blir så vansinnigt avundsjuk! Jag älskar tomater och även om jag numera har lite besvär med att äta oskalade(!)eftersom skalen gärna fastnar i mitt lilla magsäckshål, så skulle jag vilja ha åtminstone några krukor.
Normalt odlar jag inget annat än chili, paprika och tomat och då alltså i stora krukor på altanen. Men när mina tomater under ett antal år drabbades av potatisbladmögel (började alltså med mitt enda försök med potatis), så har jag gett upp. Men du kanske vet något sätt att bli av med sjukdomen!?

Bettina Bäck sa...

Tihi, här spruttar det på med tomater! Jättebra läsning. :-)

Lotta sa...

Jag gillar verkligen dina tomattester!! vilket arbete du lägger ner och vad glada vi kan vara som får ta del av det.
Kram

Elegant Rose - Diagonal Resize 2