Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 8 januari 2013

Piennolo tomaten

Denna tomat är en nykomling här hos mig har bytt till mig fröna någonstans ifrån. En annorlunda tomat som jag inte kunde låta bli, en sån som man kan spara och som blir godare efter lagring. Låter inte det som nåt extra. Den kan man ju inte låta bli....eller.


Men då tänkte jag ju inte att potatisbladmöglet skulle ta hela skörden... och när väl de svarta fläckarna kommit på tomaten så finns det ingen pardon, den går inte att lagra.... tyvärr. 
Så inga av mina blev kvar för lagring. Men jag gjorde en provning på stående fot när den var färsk, ger den väl inte riktigt rättvisa men skriver ner den ändå.


Och som vanligt när jag läser in mig om Piennolon så undrar jag än en gång om det är rätt tomat jag har...
Undrar om jag ska gå en runda till NK eller Hötorgshallen på span... men kanske fel årstid....
Däremot hittar jag mycket skrivet om denna tomat. Här fick jag tips om var jag hittar den åtminstone 2008...=)


Jag måste ju säga att denna tomat vill jag verkligen ha in i trädgården igen.  Men då vill jag ha ett bra recept på att bli av med potatisbladmöglet. Men har jag läst in mig på tomatena som jag gjort nu så kan jag väl läsa in mig på potatisbladmöglet som jag drabbas av vart år med. Delar med mig om jag kommer så långt=)


Men hur blir mitt betyg på denna tomat???

Färsk ej så mycket smak
Krämig 
Vattnig.
Lite standard över den. 
Intressant går ju att förvara länge.


Nej ni efter att ha läst min bedömning så vill jag ge den en chans till, men kanske med andra frön...
Jag måste bara få lägga in en länk till till Mias Trädgård där jag hittade detta fina inlägg från ett besök med Lena Israelsson min (trädgårdsguru=)) Tänk vad man hittar mycket i jakt på Piennolo tomater..

Jakten fortsätter till Allt om trädgårds sida=)

Lev väl / Gela

3 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Tänk att man kan hitta så många tankar om en enda tomat, det är väl det som kallas odlarglädje! Men bladmögel gör ju ingen glad. Har som tur är sluppit det än så länge iaf.
Ha det så gott./ Titti

Eva Linnea sa...

Oj, ännu en tomat! Fantastiskt att du kan hålla reda på alla olika. Men jakten på info verkar ju skoj och ger kanske ibland överraskningar och intressanta stickspår att följa vidare.
/Eva Linnea

Pysselfarmor sa...

Du har samma stora intresse för tomater, frön och trädgård som jag för garn och stickning ;-))

Absolut får du ha klockan på din blogg - den är ju inte min utan finns till för alla som vill ha den.

Jistarns vilken viktminskning du har gjort!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2