Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 16 november 2012

Ljusglimtar i min tillvaro.

Ljusglimtar behövs ibland för att man ska orka vidare. 
Passande tema hos

Jag måste ju erkänna att nu är det sköööönt att det är fredag!!!!
Denna vecka fick jag en snillrik idé om att jag fått nog av vårt vardagsrum som jag väntat på lääääänge att det skulle renoveras. Jag inser att jag får vänta läääääänge än om jag inte gör nåt själv=).
Jag är trött på färgen jag är trött på att fönstren ser ut som om de nyss är ditsatta, jag är trött på att det syns där innertaket föll in tidigare vid vattenläckan....
Sagt och gjort frun i huset fick en snilleblixt en natt med dålig sömn, va tusan jag gör det själv!!!
 Jo jag vet sen ska vi renovera hela huset även inne i gammal stil men tills dess får det duga med en snabb renovering. 

Kanske inte bästa valda tidpunkt med maken bortrest till ett stressigt och ilsket Paris men ändå.
 Nu är det äntligen lite bättre och mysigare i vårt vardagsrum.
Den fula gula färgen bliv bytt mot en varm ljus lattefärgad ton, mjuk.
Men mitt i kaoset när alla bokhyllor flyttades runt och väggarna målades så lovar jag att jag blev glad när jag kom upp till övervåningen
 en morgon 
och såg detta. 
Jag behövde verkligen en ljusglimt just då!!! 
Jag har en bladkaktus som jag ropat in via Tradera för några år sedan och nu blommar den helt överväldigande. 
Bilderna ger den inte rättvisa, den har bara en stor röd fin blomma men ändå gjorde det mig så glad.
  Bladkaktusen har hängt ute i körsbärsträdet hela sommaren och jag tog in dom innan frosten kom.
Och vilket tack jag får!!!

Bladkaktusar är enormt lätta och tacksamma blommor att ha man kan bara ställa ut dom på sommaren och glömma bort dom
 och sen tackar de på detta sätt
 när man kommer ihåg att ta in dom på hösten.
Just nu exploderar hela övre verandan av blommande bladkaktusar, de trivs verkligen med att vara ute på sommaren och sedan få komma in till övre glasverandan.

Det här var ljusglimtar jag behövde just då med bortrest make och ett modem som kraschat.

Har varit utan dator i nästan en vecka och inget turfande har jag hunnit med,
 men äntligen så är vardagsrummet målat och lite frächare!!!!
Och vi har ett nytt modem sedan en timme tillbaka så vad gör jag då jo tycker att livet är rätt toppen ändå...=).
Ordningen återställd,
kanske jag till och med hinner med en turfrunda imorgon, hoppas.

Har inga bilder av det jag gjort i vårt vardagsrum, 
men ni får hålla till godo med bilderna av övre verandan.

Hoppas ni alla har en fin fredag kväll det har jag, tända ljus och familjen hemma och ett glas rött, mumma...
Kram Gela

17 kommentarer:

Lotta sa...

Det är kanske bra att vara utan modem ett tag så man får kickar att göra något annat :-) och man kan ju inte annat än att bli glad åt en så fin kaktusblomma. Själv vänmtar jag på ett nytt fönster och sen ska det bli ordning i kontoret...(efter jul)
Ha en superhelg med lite Turfande.
Kram Lotta

Vardag och flärd sa...

Vilket underbart blomfönster du har i din veranda, det är glädje!
Ha en fin helg!
Kram Eva

Veronica sa...

Jag tänker nog införskaffa en novemberkaktus för var och varannan skriver om dem. Jag kommer ihåg att mamma hade de i köksfönstret på 60 talet och har inte riktigt tänkt på dem som en växt att ha!?
Men man kan ju ändra sig!????

Japp, här är det tända ljus och rödvin som gäller !

Må gott i helgen!

Bettina Bäck sa...

Men härligt jobbat! Och visst blir man glad när man upptäcker de där små ljusglimtarna, blommor eller vad det kan vara. Jag fullständigt sögs fast vid bilderna av dina vackra fönster, med små färgade glasbitar i. Underbara!

Lisa sa...

Härligt, bra jobbat :-) Så fina dina kaktusar är ! Den röda var riktigt läcker. Jag köpte mig en liten vit idag, en pytte, de stora var så dyra. Men den här växer säkert till sig och egentligen har jag inte plats för fler växter ändå ;-) Ha en fin helg
Lisa/Lisas trädgård

~ INA ~ Inas☆House sa...

Vilken kaktus! och vilka verandafönster! Från dem måste du få fina ljusglimtar. Är inte nåå avis. ;)

Önskar dig en toppenhelg!

Kramen
Ina

Lena/isklockan sa...

Wow vad vackert. Vilket härligt rum med så mycket ljus.

Kram

Mias Trädgård sa...

Oh, vad jag känner för dig! Har ju också varit utan dator då och då under månaden som gått (men det var tangentbordets fel - den fick dator nr 2 att krascha med...) Vad mycket du hunnit med! Låter härligt med latte-färg. Och bladkaktusen var riktigt fin! Ha en fin helg! Kram Mia

Leena sa...

Kul att förnya i hemmet! Även om det blir lite kaotiskt ... Härligt fönster med alla kaktusarna på verandan. Jag har en ynka liten novemberkaktus men den är full med knoppar nu. De är verkligen tacksamma att odla!
Önskar dig en skön helg!

Gunilla sa...

Vilket fantastiskt blommande fönster jag blir grön av avund.

Trevlig helg

Ewa sa...

Oj så fina fönster du har och vilken glädje med blommande blommor i november, jag måste nog också skaffa mej en novemberkaktus. En vitblommande vore kul. Ha en skön lördagkväll. MVH Ewa

Luna Ek sa...

Mmm, gillar dina verandafönster med novemberkaktusarna. Sådan färgade smårutor har jag i ett badrumskåp med vitrinfönster och i det badrummet på nedre våning hade jag förut min älskligaste och största kaktus med ljusrosa blommor. Vad hände? Minns inte längre, men nu har jag en ny på gång. Tiden är föränderlig.

Et nytt landsbyliv sa...

Nydelige vinduer og nydelige blomster.

Ha en flott helg!

Mia sa...

Ditt fönster på den övre verandan ar verkligen vackert. Och ska an få gjort något så måste man göra det själv, du är ju riktigt nävenyttig :)

Garden of Sense sa...

Vad det ser härligt ut med den övre verandan! Vilka fönster, och vilket ljus! Där måste blommorna trivas!Novemberkaktusar är inget jag har, en brist upptäcker jag nu! Vad de lyser! Sådana ljusglimtar behövs inomhus den här mörka tiden. Det får nog bli ett besök till plantskolan.

Ha det fint//Laila

Eva Linnea sa...

Vilka läckra fönster du har på övervåningen. Passar ju jättefint med de blommande kaktusarna där. Ser fram emot att få se dina nyfixade fönster i vardagsrummet också. Läste om dina fåglar också och om hunden och katten. Ni har många djur ni!! Jag har inga egna djur, lånar ibland dotterns hundar.
Kram från Eva Linnea

Anita sa...

Vilka härliga ljusglimtar! Vilket otroligt vackert fönster. Jag kommer att tänka på Carl Larssons Sundborn. En riktig dröm. Och så roligt med din kaktusblomma. Jag har en rosa som blommar för fullt nu. Dom ger verkligen glädje i novembermörkret.

Ha det gott!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2