Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 30 maj 2014

Magiska kvällar.

Nu är det tid att njuta av dessa magiska kvällar. 
Visst har det varit lite kallt men ändå vackert.
 Jag gillar denna tid, 
den är lite magisk.
Silverarven är så underbart vacker i rabatten. 
Det är en blomma som fanns i min trädgård när jag flyttade in men inte såhär.
 Jag ville såklart ta vara på den. 
Jag lärde mig snart att den gärna tar över i rabatten och är väldigt svår, och gärna växer där den inte ska vara.
 Jag har löst det här hos mig genom att lägga en 15 cm plastkant mellan silverarven och de andra perennerna, då håller sig rötterna på plats.
 Silverarven växer ju längst ute i den terasserade rabatten så då får den växa ner över stenarna, det fixar den bra. 
Växer bara i en ca 10 cm jordremsa innan stenarna knappt det. Det är också en rätt solig och torr plats så mitt på sommaren blir den lite torr men kommer igen på hösten och väcker så jag brukar få klippa den så den inte växer in i nästa terass i rabatten. 
Nya kombon är silverarven längs kanten, 
revsugan som marktäckare i rosrabatten. 
Revsugan blommar klarblå samtidigt som silverarven blommar. 
Nere längs gången upp till huset är kantnepetan planterad, 
den blommar också vackert blå. 
Klipp ner nepetan efter blomning så kommer den kanske med en andra blomning till sensommaren. 
De stora röda gammaldax vallmona håller på att slå ut,
 så vackert. 
Jag håller på att klura om min damm, behöver hitta korn-halm balar, någon som har????
Snääällla någon som vet någon som har i Stockholms området??
Ja sen fortsätter kantskärningen, lite i taget. 
Hönsen älskar att skvätta i det jag kantskär. 
Vad det är givande att ha en trädgård och höns.
Önskar er en fin fredag/Gela

2 kommentarer:

Meta sa...

Oh vad härligt det ser ut med silverarven och alla dina andra växter.Tack för tipset om kanten. den kan jag behöva här hos mig.
Undrar om det kommer att vara många perenner som blommar om i år när de börjar så här tidigt. Det vore ju härligt för det tar nog slut innan aug om det skall fortsätta så här.
Önskar dig en fin helg
Kram Meta

Livet på Norrgården sa...

Du måste ju anmäla dig till Trädgårdstoppen!! Din trädgård måste ju visas upp för alla, så inspirerande och så praktisk. Nyttoväxter och ögongodis i harmoni!
Vi har slitit med att tömma höskullen sedan i torsdags och ser nu slutet i tunneln, några magiska kvällar har det inte blivit direkt, stupat i säng varje kväll. I morgon ska det bli en vilodag! Sköt om dig kära du!
Kramis

Elegant Rose - Diagonal Resize 2