Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

onsdag 3 oktober 2012

Flight 618 by Turf

Milde tid, tänker ni väl vad har hon nu hittat på!!!!!
Jo det skall ni minsann få höra...
För några veckor sen insåg jag att jag behövde ta tag i detta med vikten på allvar igen gick ju ner 20 kg för en tid sen nu var det dax för resten....
Vid ett besök av min goa vän M, så visade hon mig en app. som hon har. 
Hon hade Appen Runkeeper i sin telefon och fort som ögat så laddade jag ner den själv!
Rekommenderas bra app!!!
Men ser ni senare på kvällen så kollade jag runt lite vad det fanns för andra appar till min rätt nya telefon.
Jo minsann jag hittade

 TURF
 
 
Och det må jag lova den håller vad den lovar, outdoor addiction...
Vad finns det annat som kan få ut mig att vandra fram och tillbaka som en toka med telefonen i högsta hugg för att fånga zoner???!!!
Knasigt eller hur men jag lovar hunden är överlycklig och kilorna rasar får jag hoppas...
Den ena zonen vackrare än den andra, det finns mindre vackra zoner också jag lovar...
Vad går det då ut på???
Jag är ju som sagt ny på detta men så här gör jag=)
Jag laddade ner appen till min android telefon.
Har läst att den kanske kommer till Iphone också.
 Kanske det redan finns???
 
Jag gick också in på Turfgame.com på datorn,
 här hittar ni under fliken INFO hur ni kommer igång om ni vill prova på.
 DET ÄR GRATIS!!!!!!
 
Så här ser det ut på telefonen när jag tar en zon. Då blir den grön och är min tills någon annan turfare knycker den av mig, vilket händer rätt ofta=). MEN jag får ju poäng var gång jag "tar" zonen och jag kan ta den igen varje dag, det måste bara gå ett dygn mellan gångerna.
Jag får även poäng för varje timme jag äger zonen. Zonerna som jag kan ta är röda eller gula på telefonens display.Kartan är väldig tydlig, men tar en liten stund att lära sig gå åt rätt håll... bra träning. Går ju att förstora kartan rätt mycket så du ser hur du rör dig=). Du är den gröna gubben i bild. Dina konkurrenter är dom röda gubbarna=).
Här ovan och nedan är bilder på en skogsstig mellan 2 zoner (Lunda-Dedmansport) Lite vackert om jag får säga det. Jag lovar jag skulle Aldrig ha hittat detta ställe om jag inte hade denna App i telefonen.
Jag har besökt massor av nya ställen och ser mitt närområde med helt nya ögon...
Varför gör jag då detta??? Jo

Viktminskning
Må bra
Frisk luft
Spännande
Motion
Hunden blir glad.
Roligt för barnen.
 
Just mina barn älskar detta spel. Barn av idag sitter ju gärna framför datorn och spelar och jag som förälder har många gånger tyckt att de sitter kanske lite för ofta framför datorn...
Men nu är de två äldsta helt inne i att Turfa (8 och 10 år)
Mamma det är så roligt att vara med dig och Turfa vi får se så många nya platser...
Kan jag inte få ta zonen som är närmast...SNÄÄÄÄLLLLA MAMMA.
Vilken plats är du på i listan mamma.
Har du tagit några zoner idag...
Barnen och jag kan sitta länge och lägga upp färdväg på datorn och titta vilka rutter vi ska gå och vilka zoner vi ska fånga och barnens första fråga när de kommer hem :
 Mamma har du fångat några zoner idag???
 
Många zoner ligger vackert till och man går ofta förbi lekparker där man kan stanna till för en fika med barnen. Många nya upplevelser väntar.
Alla zoner är inte lika vackra.... dock.
Denna zon hittade jag igår i Råsunda hade aldrig hittat hit om det inte var för turfandet. En jätte mysig restaurang där det fanns odlingar runt om. Restaurangen heter


 Var ju inte in för gick runt i vandringsskor och med hund men skulle gärna besöka den restaurangen någon gång.
 Såg mysigt ut.
Utanför i parken fanns dessa stolar som jag föll för guuuu vill ha i trädgården..... Och just då när fötterna värkte och orken tröt så såg till och med dessa betongstolar inbjudande ut...
Men efter en banan på en parkbänk så tog vi tag i Turfandet med ny energi, Akillez och jag.
Bye, bye filmstaden...
 
Nu sökte vi oss mot nya mål i ett blåsigt Stockholm... här har vi hittat upp till Zonen Highbridge, Stockholm syns i bakgrunden.
Ja att turfa har gjort både mig och hunden gladare.

 Det finns också ett forum där man kan utbyta funderingar med andra turfare.

 Du ser även var de andra håller hus på telefonens display, om det är någon som skall ta dina zoner.
 Om ni jagar samma zon och om du har någon som helst chans att hinna före.
 Beroende på hur avancerad Turfaren är så har han en blocktid från några minuter till upp till en halv timme om inte mer. Om han hinner före till den rödmarkerade zonen som du är på väg till så får du snällt vänta på att hans blocktid tickar ner. Eller så tar du en annan zon och kommer tillbaka senare.

Ja det här spelet har fått mig ut och lufsa runt  i närområdet på vägar jag aldrig annars skulle vara på.Väldigt intressant och roligt. Jag utforskar mitt närområde som aldrig förut. Känns lite som om att se området med nya ögon. För någon har ju lagt zonerna där just av en anledning, kanske de vill visa dig nåt, kanske det är för att de ligger bra till för just den Turfaren.

Men hur som så har detta spel fått ut mig och hunden på 13 km promenad igår och 12 km promenad idag.

Och jag lovar det är länge sen denna syn var så skön som när jag kom hem efter dagens turftur.
Hem ljuva hem!!!

Hej till er alla där ute, turfa på försiktigt.
Spelet finns i hela norden och det är på frammarsch även i resten av värden..
Fråga gärna om ni undrar något, svarar så gott jag kan...=)
/Gela

6 kommentarer:

Turid sa...

Så herlig :) Dette ser jo gøy ut, rundt Stockholm er det jo også meget vakkert.I mitt nærområde er det meste fjell, skog og mye elg... Sjarmerende det også på sin måte.
Ha det fint.

Annika Christensen sa...

Vilka underbara stolar!
Det andra får jag nog läsa en gång till för jag hänger inte riktigt med på nya tekniska saker.
På tal om vikt kan jag säga att när jag kom till Grekland och skulle ta på mina nerpackade kläder var allt för litet. Snopet värre! Två plagg på en vecka kunde jag ha.
Kämpa på du.
Kram
Annika

Sabelhagens Olivlund sa...

Vad spännande det låter! Heja dig och lycka till.
Kram Maria

Lotta sa...

Det låter ju riktigt kul, det får kanske testa för nu började det dåliga samvetet gnaga, skulle simmat idag men tog en promenad istället....
Lycka till och må så gott.
Kram Lotta

Benita sa...

Intressant app det där. :) Jättefina bilder också!

Hans-Åke Norberg sa...

Hej!

Jag vill bara visa att det finns en ny webbutik som heter http://www.aleka.se som innehåller över 8000 lås, brand och säkerhetsprodukter. Tänkte om ni vill gå in och se om det är nåt som passar. Om ni har nån plats för länkar får ni gärna lägga in min länk om ni tycker sidan är bra och relavant.
Tack på förhand.
Mvh//

Hans-Åke på Aleka

Ska kolla in den appen förresten...låter riktigt kul. Har du testat geocashing? Om ej kolla upp det!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2