Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 26 mars 2011

Inspiration från Nordiska trädgårdar.

Ett hav av äpplen. Kreativt men den mera miljömedvetna delen av mig tänker hur mycket must skulle jag ej kunna göra av dessa. Och mitt tredje jag tänker på all frukt som finns kvar på träden i våra svenska trädgårdar varje höst, tänk om vi alla gemensamt skulle sätta upp en skylt vid vägen om självplockning av äpplen om vi ej klarar av eller behöver alla våra äpplen själva.
En hel rörelse av självplock av äpplen i våra svenska trädgårdar.
Tänk vad en installation jag ser kan framkalla mycket tankar.
Vackert med alla färger!!!
Hit hade jag väldans bråttom när jag kom in till mässan.
Detta år skall jag satsa på potatis som är resistent mot potatisbladmögel som jag drabbades, ja mina tomater då, av senaste sommar.
Jag blev rekommenderad en sort som skall vara bra.
SÅ nu håller jag tummarna!!!
Senaste år planterade jag potatis direkt från matvaru affären. Inte så lyckat inser jag nu.

Detta hörn av mässan blev jag fast i, jag måste ju erkänna att jag kom hem med en hel del påsar frön... Dottern hittade några påsar med. Det skall börjas i tid.
Jag gillar ju aklejor i alla dess former. Denna kom med hem.
Jag har köppt sparris på en tidigare mässa, om jag nu köper en sparrisplanta varje gång så lär jag snart ha min sparrishäck,mums.
Dessa ljuvliga underbara,mmmm
Äppelblom?
Och det vore ju ej jag om jag ej suktat över höns, skulle såååååå vilja ha några som går här och skvätter i trädgården....
Fanns lite olika raser att sukta över.
Ett ägg till frukost värpt av egna höns vore det ej livskvalite så säg.
Denna bänk skulle jag vilja ha kring vårt körsbärsträd.... Linoljemålad och tänk att sitta på den under trädet som står i blom, med duvorna som hoar och koltrasten som sjunger och den sista kvällssolen skiner där du sitter med din tekopp... och såklart drömmer trädgård.
Mer bilder kommer i ett senare inlägg.
Har förälskat mig i smidessaker, hönsnät och tyggungor att hänga i träd.
Men det kommer en annan gång.
Ha en fin lördagkväll/Gela
Ni släcker väl ljuset ikväll!!!???

14 kommentarer:

Puumuli sa...

Oj, så fint det måste ha varit på mässan! Och jag kan gott förstå att det var mycket du inte kunde stå emot... Jag gillar det där "genomskinliga" höshuset!

Ha en bra helg!

Kram
Sari från Puumuli

färgtrappan sa...

Så roligt och inspirerande att gå på mässa. Lite långt bort från mig tyvärr, får nöja mig med bilder istället och det är ju inte heller fel :), även om upplevelser på plats är det bästa.
En sådan där bänk runt körsbärsträdet hade jag också kunnat tänka mig...

Ha det gott
/maja

Helens trädgård sa...

Det är så roligt att se bilder från mässan.
Förstår att du har både köpt massor och även blivit inspirerad av det du har sett.
Söta höns!
Trevlig helg!

Steekjes en Stygn sa...

Oh, så härlig det ser ut.Man blir sugen. En sån bänk vil jag ha kring mit mirabelträd.Vär granne har höns,det blir inte nägra ägg för vår del men det låter så trevligt.Söt hönshus.
Ha en fin fortsättning på helgen.
Anje

Christina sa...

Trevligt att få lite rapporter från mässan, när man inte har tillfälle att vara där själv! Där finns mycket som jag också kunde tänka mig t ex bänken.
Ha en fortsatt skön helg!
Christina

Skogseva sa...

Visst finns det mycket fint som ger en 'vill ha'-känsla. Det jag önskar mig allra mest är några höns. Diskussionerna har böljat fram och tillbaka här hemma - ska vi, ska vi inte.. Det faller alltid på att det verkar så bökigt att skaffa en bra bostad åt dem, inte för smått och inte för stort. Det hinns liksom aldrig med när det blir vår och allt annat drar igång.
Men man kan ju alltid fortsätta och drömma!
Kram från Eva

Annika Christensen sa...

Hej!
Ja du det var verkligen kul att ses.
Bor hos Laila och skall åka hem till mitt imorgon.
Längtar tills vi ses nästa gång.
Kram
Annika

Tant Otteskrufv sa...

Höns, kan man inte låna några över sommaren? Jag är lite inne på det för vi kan inte erbjuda vinterlogi åt dem men det skulle vara kul med lite kackel och kanske rentav ägg till frukost.

Anna Vattenkanna sa...

Tack för mässbriefing. De där hönsen är ni många som gillar ;-) Håller med - superfina!

Kram Anna Vattenkanna

Gunilla sa...

Härliga bilder från mässan.
Jag hoppas kunna åka dit nästa år.

Jag ser att du köpt Dockakleja frön. Den är så himla söt och skir. Jag har frösått den ochså.

Höns det vore en önskedröm att ha.

Ha det gott
Gunilla

Unknown sa...

hej!
va roligt med bilder från mässan! sku gärna ha velat vara där!
trevlig söndag!
susanne

ulla laiho sa...

Vi brukar få besök av grannars söta katter i vår trädgård, så höns är inte att tänka på.

Snäckskalsdalen. sa...

Tack för fin bildshow från mässan. Jag är som du, jag kalkylerar och räknar och uppskattar varenda sommar och höst över hur mycket bär (blåbär, björnbär, lingon, smultron osv) som inte blir plockade och så gott det är....!
Och äpplen ska vi ju inte tala om!
Jag vill också ha några höns. Det fanns sådana när jag var barn och det var så kul att leta äggen och dom var så goda!
Agneta kram

Malin - I min trädgård sa...

Åh vad rolgit med bilder från mässan! Mmm... höns har jag på riktigt gåtyt och tänkt på senaste veckorna. Vi hade höns när vi bodde på gård, men nu när vi bor i ett villaområde med liten tomt så känns det svårare. Men det går ju! Vi får se hur det blir emd den saken. Ser fram emot fler bilder!

Kram!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2