Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 23 november 2010

Ingrid Bergman ('poulman´)

Ingrid Bergman. En av de mer omtyckta rosorna i min trädgård. Rosen planterades hos mig 2009.

Frös ner den första vintern. Men blommade till min stora glädje lite senare under sommaren. Var glad för varje underbar blomma jag fick.
Har en fulländad rosform i mitt tycke.
Skimrande mörkröd.
Tyvärr ingen doft att tala om, annars skulle den vara helt perfekt.

Så här står det skrivet i min rosbibel som Lars-Åke Gustavsson skrivit. Rosor för nordiska trädgårdar,klätterrosor och rabattrosor.Finns en helt underbar bild av en hel rabatt med dessa rosor i boken. Det kanske vore nåt.

Rosfakta:
Den bästa tehybriden med mörkröda blommor. Hör till Poulsens produktgrupp Hybrid Tea Poulsen.

Rabattros som växer kraftigt och tätt med styva upprätta och snett utåtriktade grenar. Många taggar, höjd 80x60 cm.

Bladverk som är mörkgrönt och fylligt glänsande och läderartat.

har stora blommor 10-15 cm i diameter,fyllda först högbyggda sedan skålformade och slutligen välvda, när kronbladen böjer sig bakåt.

De kraftigaste skotten ger 3-7 blommor.

Blomman har en mörkröd sammetslyster. Ståndare delvis exponerade;knappar ljusgula.

Doften är svag till medelstark och söt. Blommar mycket rikligt och nästan oavbrutet, från slutet av juni till långt in på hösten.

Motståndskraften mot svampsjukdomar är i regel god, men ibland kan angrepp av svartfläcksjuka bli kraftiga.

Zon 3

Denna text är tagen ur LÅG men ej helt ordagrann.




Denna ros kommer säkert att få vara kvar i min trädgård. Har tom. varit lite mer noggrann inför denna vinter och kupat upp jord kring den och täckt den. Få se om den klarar denna vinter bättre.

Hoppas på det för den är helt underbar.
Något som jag märkt är att det är väldig skillnad på var man köper den. Har köppt några plantor som var lite billigare de har ej blommat än. Så det är väl den krassa sanningen att man får det man betalar för.

När jag läser i en annan bok skriven av Gudrun Manell och Bertil K Johanson Rosor -en bok av rosvänner för rosvänner.
Så där finns ett tips: Här finns anledning att tänka på den gamla tumregeln som gäller för beskäring av starkväxande rabattrosor. Skär gärna bort grenar, men korta inte de kvarvarande så mycket.

Den första blomman slog ut kring den 20/7 hos mig blommade ända in i oktober med små uppehåll.

/Gela

8 kommentarer:

Skogsdoft & havsbris sa...

Hejsan!
Vad roligt att du hittade till min blogg! Du är varmt välkommen att titta in igen. Självklart får du lägga in mig på din blogglista! :)
Vilka fina rosor du visar här! Köpte en ros på rea faktiskt i somras, hoppas den klarar vintern. Det kommer säkert att bli fler sorter framöver.
Så gott det låter med tomatmarmeladen du skrev om i ditt förra inlägg, det ska jag lägga på minnet! Kanske något att prova med våra egna tomater nästa år? :)
Ha en fin fortsättning på veckan! :)

skifferhuset sa...

Hej! tack för titten hos mig och självklart får du lägga in mig på din blogglista, gör även det med dig, om det är ok? kul att du gillar blommor, kan då få inspiration å råd, är lite dålig på det.... Ha en bra dag! kram Iréne

Kerstin: sa...

Vilka vackra rosor! Jag älskar rosor men bor tyvärr så det är svårt att få dom att övervintra.

Rosie Nixon Fluerty sa...

That's just the perfect colour of red rose for me :)

Monica sa...

Hon är så vacker! Planterade oxå en Ingrid Bergman 2009 och den har faktiskt blommat i år oxå :) Nog blir man lycklig när ens ansträngningar lyckas....Jag stötte på den här härliga rosen då jag var på en minigolfbana utanför stan. Där har de två st jättebuskar av den här skönheten och jag blev kär :)
Tjingeling

AnnCharlotte sa...

Det där beskärningstipset låter klokt...

Gunbritt sa...

Underbara rosor <3<3<3 Ska så småningom försöka plantera några i min nuvarande trädgård (har inte en endaste en) få se nästa år ;)
Kram Gunbritt

Snäckskalsdalen. sa...

Ingrid Bergman är en fantastisk ros och den hänger med länge på hösten också!
Kul att hitta din blogg, den är så jättefin!
Agneta

Elegant Rose - Diagonal Resize 2