Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 2 september 2013

Tomater, tomater tomater

Alla dessa underbara tomater!! 
Känner att jag skulle behöva skörda lite men det får vänta tills imorgon. 

Här i bilden ovan ser ni tomaterna Mazarini det är den stora röda i bild. I samma bild ser ni Krasny Klyk det är den avlånga vackra tomaten i samma bild.


Jag tror att nästan alla tomater är provade för detta år, men tomaten Cor Di Bue är sen men börjar komma nu skall bli intressant att se hur den smakar. 
Den är stor och har en vacker form i alla fall.


Men jag bara äääälskar Krasny Klyk ser ni klasarna med tomater i olika färger gröna och gula och röda allt i ett, god är den med. Men ni får läsa mer om den sen. 


Tomater jag provat tills nu denna sommar:

Zolotoy Byk
Tavase Suda
Severnaja Krasavitsa
Auriga
Sweet Girl
Octopus Sprut F1
Orange Kaviar
Bulls Heart "Orange"
Sweet Cherry "Orange"
Sweet Cherry
Oligvade
Maries Piennolo
Palmira
White Sugar "Sahar Bely"
Pervy Podsnezhnik
Explosion "Vzryv"
Sungold
Krasny Klyk
Alatay Orange
Kish Mish Red
Sugar Baby F1
Carmel Yellow F1
Honung Giant "Medovy Gigante"
King of Sibiria
Hundreds & Thousands
Nordpolen F1
Tavase Suda
Pineapple ananasny
Mazarini
Giant Limony


Inser att jag måste göra en tomatinventering imorgon så jag ser vilka jag inte provat=) 
Nu börjar ju även de senaste mogna här hos mig, på friland. 
Imorgon blir en tomatdag=)
Idag ska jag musta lite mera äppelmust, försök er på det ni också, är så lätt här är receptet.

Lev väl/Gela

3 kommentarer:

Benita sa...

Vilka fina bilder på tomater och oj vad många du provat. Jag älskar tomater men odlar inga själv. :)

Fröken Dill sa...

Fantastiskt härligt! Efter att ha sett dina tidigare bilder på frilandstomatplantor beskar jag bort ännu fler blad på mina och äntligen börjar tomaterna mogna ordentligt. Massor tack för tipset att plantorna verkligen SKA "stympas"!

Annika Christensen sa...

Hej Gela!
Det var längesedan jag hejade på dig.
Jag har varit i STockholm ett par gånger men hann aldrig komma över.
Det är så himla intensivt när jag är där och var fullbokad hela tiden.
Sedan kan jag inte vara bort så länge från trädgården jag längtar ständigt hem.Hopps vi ses till våren.
Skall titta runt och se hur dina krukor blev iår. Jag drömmer fortfarande om dem.
kram till dig från mig
Annika

Elegant Rose - Diagonal Resize 2