Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 31 december 2012

Picknick Voyage tomat

Picnick ´Voyage´är äldsta dotterna favorit tomat,
 därför blir den säkert odlad flera gånger här i min trädgård.
 Nu vet jag dessutom hur jag odlar den bäst här hos mig på friland i zon 2. 

Så här skriver de på Impecta om tomaten:


PICKNICKTOMAT 'VOYAGE'

Art nr:
9733

(Picknicktomat) Mycket originell! Frukterna består
av sammansatta klyftor i varierande storlek som på
en citrusfrukt. Perfekt på picknick eller i
matsäcken. Normalstora frukter på 100-150 gram.

Odling:
Förkultiveras inomhus i krukor feb-april. Fyll
krukorna med 2/3 planteringsjord och 1/3 såjord
ovanpå. Håll sådden vid 22-25 gr, efter groning
18-20 gr och så ljust som möjligt. Utplanteras efter
avhärdning i växthus eller på varmt frilandsläge
när frostrisken är över. Uppbindes. Sidoskotten
tjyvas måttligt.


Denna odlas såklart på samma sätt här hos mig som alla andra tomater, i bregottaskar på fönsterbrädena i såjord, sen får de varsin kruka med vanlig jord och en plats på den kallare glasverandan. Ingen extrabelysning.
När jag tröttnar att lulla med plantorna inne så planterar jag ut dom i svarta jordsäckar vid stugans varmaste hörn.Är det väldigt tidigt på säsongen får de bo under fiberväv och avhärdas på det sättet en tid. Plantorna får lite extra nässelvatten ibland och vatten när de ser torra ut. Jordsäckarna får hål i bottnen så de inte får för blött. 


De ser ju rätt spektakulära ut dessa tomater. Men jag vet inte om jag är sååååå jätte förtjust i dom själv men som jag skrev blev de snabbt äldsta dotterns favorit tomat. 


Jag provodlade en planta i korgarna på pooldäcket men det var inte så lyckat de trivdes mycket bättre i det varma hörnet i en jordsäck. Så inga korgplanteringar för dom mer. Plantorna blev höga och behövde nog bindas upp vilket de inte gjordes i korgarna....


Jag upptäckte att ibland så mognade frukterna lite ojämt och en del av tomaten blev övermogen och nästan rutten innan hela tomaten var mogen. Det var ju synd. 


Men fina att se på är de och helt klart annorlunda!!

Vad är då mitt betyg på tomaten Voyage?

Fin 
Maken tyckte de smakade röda vinbär.
Goda munsbitar.
Ej tjockt skal.
Fyllig smak.
Olika klyftor smakar lite olika, vissa lite mot surare hållet men trots det god. 
Men ingen wow tomat som Golden Queen annat än i utseendet. 
Den mest annorlunda tomaten jag odlat. 
Det blir verkligen många små klyftor i en tomat.  



Japp eftersom det blev dotras favorit lär den komma igen i trädgården.
 Alltid får det någon att förundras över formen=)

Jag vägde dom inte hela så vet inte vilken vikt de fick men rätt stora blev de och var lätta att odla även ett dåligt år som 2012.


Om ni vill ha något annorlunda i er trädgård så odla den, har ni barn så blir det lätt till en favorit för barna. De gillar att bryta ur klyftorna. 


Ha en fin dag/Gela

9 kommentarer:

Berit sa...

Jag vill önska dig en underbar nytt år med många glädjeämnen!!

Sophia Callmer sa...

Gott nytt år Ingela!! kram Sophia

Hannele på Hisingen sa...

Hahha, gott nytt tomatår!

Annika Christensen sa...

Vilken spännande tomat! Klyftor???
Wow. Tack för alla tips du gett under året.
Gott slut och Gott Nytt År!
Annika

Margot sa...

Häftig tomat!
Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
Kram Margot

Bettina Bäck sa...

Vilken rolig typ!
Du, jag måste fråga, vad gör du med alla tomater? Fryser du in? Med alla roliga sorter du berättar om måste du ju ha fått stora skördar? Eller är ni tomattokiga hela bunten och äter upp allt färsk?

Lantloppan sa...

Den översta bilden var ju söt, som ett litet hjärta :-) I år ska jag odla förra årets favorit Garderner's Delight, och så har jag köpt fröer till Moneymaker och Chocolat Cherry. Kul att prova lite nytt.
Gott nytt år!
/Liv

The Secret Garden sa...

Gott Nytt År!

carinaon sa...

Fina tomater! Ha ett underbart 2013!
Kram Carina

Elegant Rose - Diagonal Resize 2