Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 26 september 2011

Kaos i Gelas kök!!!

När man som jag har 3 propp fulla frysar och en tidig söndagmorgon får beskedet av kära maken att han har en tråkig nyhet att förtälja...
då blir man inte glad av att höra att den största frysen laggt av...
Dit rök den söndagen...
Milde himmel vad jag syltat och saftat!!!
Stod hela dagen vid spisen för att rädda det som räddas kunde.
Och jag lovar det var ej vedspisen som användes nej nu gällde induktionsspisen för att ej döööö av överhettning.
Tror att jag syltade 40 liter sylt, och saftade 10 liter saft.
Nu är bara frågan jag har ju ingen frys att lägga allt i.
Någon som vet om man kan ha sylt kokad med syltsocker i rumstemperatur eller lite svalare, hur fort börjar det mögla...???
Någon som har en frys i Stockholmstrakten de vill bli av med.
Alla förslag mottages tacksamt.
Panik i bygget!!!!
Inser att jag fått rätt mycket bär under denna sommar.
Allt var ej menat till sylt men nöden har ju ingen lag säger de ju.
Slutklagat om frysen!!!
Nu till nåt roligare,
jag blir så glad över min hibiscus den blommar och blommar,
jag som gillar färg tycker den är helt underbar!!!
Inte ens fryshaveri kunde förminska glädjen över denna.
Jag vill ha fleeeer.
Denna har stått ute hela sommaren tog in den i lördags sprutade av den med såpvatten och bytte jord, tänkte att nu tappar den säkert alla knoppar,
Därför blev jag extra glad när den blommade så vackert i morse.
Önskar er alla en fin måndag/Gela
(Vikten då, håller sig stadigt på det samma men mår jätte bra av LCHF.)

6 kommentarer:

Gunilla sa...

Oh vilken olycka
Ja det är bara att bita ihop och försöka rädda allt som går.

Det brukar ju bli lite ont om burkar när det blir så mycket sylt och saft.

Vilken fin spis ni har riktigt gammeldax.

Ha det gott
Gunilla

Odlarlust sa...

Aj vad tråkigt med frysen! Ser ut som att du har haft en hel del att stå i... Hoppas att du hittar en frys snabbt att använda i stället för den gamla.

Skogseva sa...

Något hade hänt när jag placerade dig bland mina 'favoriter', jag fick hela tiden upp ditt inlägg från sommarkalaset och trodde att du tröttnat helt på bloggandet. Vid uppdatering av din blogg visade det sig att du var högst levande och väldigt mycket i farten - oj vad jag fick mycket att läsa om Romresor och annat, kul!
Roligt också att läsa ditt recept på knäckebröd, det tas tacksamt emot av en annan LCHF:are som lite grand saknar det där med bröd... Mår också jättebra av dieten och har på ett par månader tappat ca fyra kilo. Ett par kilo till och jag är nöjd.
Hoppas verkligen att ditt frysproblem löser sig och hoppas också att ni kan äta och dricka upp allt. Sylt och saft - riktiga sockerbomber!
Kram från Eva

Mias Trädgård sa...

Oh, stackars, stackars dig! Vilket elände med trasig frys! Men vilket jobb du gjort! Om du nu verkligen har kokat allt med dyrt syltsocker, så finns det ju redan tillsatt pektin och konserveringsmedel, så då kan du ju förvara dem inne (men helst lite svalare än rumstemperatur, men ändå)! Lycka till! :) Mia
P.S.- kanske Mari kan fixa en demo-frys till billig penning? ;) D.S.

C. Tvillingmamma sa...

Jag förvarar min mos i källaren,mörkt och svalt håller ca ett halvår. Saft har jag haft stående ett år bara det är kallt och mörkt och flaskor resp. burkar r väl rengjorda borde de gå bra :)

Michelle Study at Home sa...

How beautiful. Your site reminds me of my Swedish grandmother and her cooking. Thank you.

Elegant Rose - Diagonal Resize 2