Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 1 februari 2011

Syförenings tisdag - halvfärdiga handarbeten.

Syförenings tisdag - halvfärdiga handarbeten.

Just nu håller jag på att färdigställer massor av`gamla´ handarbeten. Såna som blivit liggande, jo jag har några sådana.



Samtidigt så har jag virkat lite hyllspets. Väldigt lätt att göra, skall lägga ut mönstret i ett senare inlägg.

Tycker det är fint med hyllpapper och hyllspets.

Men både hyllpappret och stift att lägga upp spetsen med saknas än här hos mig.

Är det någon som vet vad de `förritiden´lade upp hyllspets på hyllans kanter med??

Tack alla för senaste tisdagens kommentarer om paradhanduken, som jag nu vet att den heter.


Här är bild på en stramaljtavla jag köpte för många år sedan i Norge.
Nu äntligen så syr jag på den igen. Måste bara beställa lite mer garn. Även mitt förråd börjar så småningom ta slut.


Lite bilder på mina halvfärdiga alster visas i alla fall när det är syförenings tisdag.

Nåt som går fort att göra är ju tofflorna. Kära maken har slitit ut det första paret och lagt in beställning på ett till par. Här finns mönstret till dom.



Ja hur blev detta egentligen,

Just nu gör jag:

- Stickar tofflor

- Virkar hyllspets

- Syr tavla

Som ni ser så är många projekt på gång samtidigt. Som det brukar vara här hos mig.


Önskar er alla en riktigt fin tisdag/Gela

16 kommentarer:

Unknown sa...

oj hur jag åxå sku borda ta ett år till att färdigställa mina handarbetsprojekt, börjar ivrigt på nya å sen har jag högar med halvfärdiga!
ha de bra!
susanne

Rosor och Pioner sa...

Tänk att man alltid har halvfärdiga arbeten, undrar ja varför man inte gör färdigt på en gång för. Tycker och det är fin med hyllspets, skall virka till mitt skåp i köket men det är lika bra att göra klart det jag håller på med först. Din tavla ser ut att vara ett "jättearbete" och kommer att pryda sin plats när den blir klar.
Ha en fin dag
Kram Susanne

MrsUniversum sa...

Vad förvånad och glad jag blir. Någon som år 2011 virkar hyllspets. Sådant jag köper second-hand.
Novis som jag är förstår jag inte vad du menar med frågan om "vad de förritiden´lade upp hyllspets med??" Grovlek på virknål?-nej kan inte vara eftersom du redan virkat ganska mycket...

Steekjes en Stygn sa...

Oh, vad man känner igen det! Har flera halvfärdiga stickningar liggande,några korsstygnsbroderier och massor med syarbete.Men jag har faktisk rensat ut och( sssst:inte berätta för någon)slängt några arbeten som jag nu tyckte var trist.
Ingen anung hur dem satte fast spetsarna men kann tänka mig att dem,innan häftstiften fanns, klistrade fast dem.
ha det gott.
Anje

FarmorMormorA sa...

Att jag inte tänkt på hyllspets. Vi har tagit bort dörrarna på ett av skåpen i köket där jag har "skafferi" med för alla torrvaror som används dagligen vid matlagning för att enkelt komma åt dem. Så bra det skulle passa med en hyllspets där!
Min mormor satte upp sina hyllspetsar med häftstift kommer jag ihåg. Var med ibland då hon bytte hyllpapper och spetsar. Hyllkanterna hade massor av små hål så det är kanske inte att rekommendera. Men så gjorde man förr.

Karin sa...

Gud vilket tålamod du har som virkar egen hyllspets. Där går gränsen för mig och jag är ändå inte den som räds långdragna projekt :D

Gela sa...

Karin det går faktiskt jäääätte fort att virka dom. Kram/Gela

gittan sa...

Så mysigt med spetsar till hyllkanterna, det passar ju till ert hus. Jag vill minnas att farmor fäste spetsar och hyllpapp med häftstift. Kanterna var fulla av hål och jag uindrar faktist om det ens går att gör ai dagens hyllpan? Förr var de ju av massivt trä, idag är de av... spån? med laminatkant skulle jag tro.

Susie på Stjärnarve... sa...

Oj, vad man får dåligt samvete! Har varken hyllpapper eller hyllspets, slutade med det på 70-talet!!
Å andra sidan är jag inget för att stryka heller och mangla har jag inte gjort sen jag var barn. Jag är nämligen väldigt rationell, MÅSTE man inte ha eller göra något - då gör jag inte det!

ulla laiho sa...

Hyllpapper både skyddar och är vackert i skåpen.
När jag skulle handla hyllpapper i affären, hittade jag inget. Var tvungen att fråga flickan i kassan. Men hon hade ingen aning om vad det var för något...
Ett tag var det modernt med hyllremsor av plast i glada färger. De hade klisterpapper på baksidan. Blir finare med virkade. /Vänligen Ulla Laiho

Unknown sa...

Så roligt att Du hälsade på hos mej :-)

Åhh, säger jag bara om hyllspetsar ~~~
Och har Du mönster att dela med Dej av här, så är jag nog den första att rusa hit *fnissar gott*

Månntro vad dom hade förr i tiden...jag tycker mina häftstift är oumbärliga nu...!

Hälsningar från Eva

Annika Christensen sa...

Förstår inte hur du hinner allt...
Tänker på dig varje gång de spelar Bruno Mars
Just the whey yor are eller vad den heter.
Den verkar passa på dig.
Jag har 3 sopsäcker vävnystan i bilen kanske skulle gör något med dem iställer för att åka till tippen med dem.
Ha det gott
Annika

Mia sa...

Vintern är liksom den stora handarbetstiden (kanske för att fingrarna är renast då..). Du har gott sällskap vad gäller halvfärdiga alster, och garnberg i olika påsar och skåp.. Din spets är fin, passar så bra ihop med din stil på huset :)

Helens trädgård sa...

Hej Gela!
Ja, du ligger verkligen inte på latsidan :=)
Kul med lite olika handarbetetn under vintern, allt behöver ju inte heller bli klart på en gång.
Ha en härlig kväll!

Maja sa...

Hej!

Vilken söt hyllspets! Jag ser fram mot att du lägger ut mönstret! Skönt att avsluta projekt som man har på lut. Heja på med det!
Hälsningar fr Maja

Lena/isklockan sa...

Ååå virkade hyllremsor har jag önskat mig i alla år men kommer liksom inte till skott med det. Tänk om.....Kram

Elegant Rose - Diagonal Resize 2