Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

onsdag 2 februari 2011

Lök

Gul- & rödlök
Lökväxterna tillhör familjen Alliaceae, de arter vi använder som matlök är av släktet Allium (starkt luktande). Löken var en av de första kulturväxterna och tog steget från vildväxande till odlad omkring 3000 f.Kr. Den anses ha sin ursprungliga hemvist i centrala Asien och har länge varit en av de viktigaste grödorna i stora delar av världen. I Norden började lök odlas allmänt först under medeltiden och fick snart stor betydelse som mat, krydda och medicin. Lök trivs bäst i ett soligt, varmt och luftigt läge på en mullrik, sandblandad jord med ett pH-värde mellan 7,0 och 7,5. Den klarar torka bra, men ger större skörd om den vattnas under utdragna torrperioder.


Sturon, ekofrö Allium cepa
Sortbeskrivning: Är en medeltidig sort som ger stora, runda, gulbrunskaliga lökar med bra lagringsegenskaper. Den har stor motståndskraft mot att gå i blom. Sturon är en rikgivande och uppskattad sort som också kan användas för sättlöksproduktion om den sås i juli.
(Runåbergs) Drevs upp från frö 2009 blev ej så stora. Lovade mig själv att ej dra upp från frön igen.

Men vid skörd som ej blev allt för stor men fin så kom jag fram till att jag nog kan göra det igen.(Frön planterades 2010 grodde ok.)Planterats ut mellan vitkålen. skörden blev ej så stor 2010.

Men med en drucken papegojas envishet sår jag detta år igen 2011, nu sår jag fröna tidigare för att se om jag kan påverka skörden på det sättet. Skall även försöka ge dom bättre jord. 2011 planterade jag dom 26/1, de grodde bra var nya frön beställda från Runåbergs. Planterats i bregottaskar med planteringsjord underst och ett litet lager såjord över. Läste någonstans att det ej gör nåt om de trängs lite. Ja vi får se hur det blir. Fortsättning följer.



Long red Florence Allium cepa
Sortbeskrivning: Är en traditionell rödlök från italienska Florens. Den ger vackra torpedformade, 10-12 cm långa lökar med ett mörkt violett skal och ett milt, saftigt inre. Lättodlad och snabb.
(Runåbergs) Blev ej så stor skörd rätt små lökar men fina. Fick ej så mycket kärlek...2009

(Frön som blivit kvar planterades 2010 inga grodde)

Planterades tidigt detta år 2011 (26/1) för att se om jag kan påverka avkastningen på det sätt. Lite för lerhaltig jord i mitt land tror jag för dessa raringar. Men eftersom jag nu fyller på ny jord från gamla potatislandet så hoppas jag att skörden blir bättre. Potatisarna får ny jord på sitt gamla ställe. Grott bra med nya frön från Runåbergs.

5 kommentarer:

Mimi sa...

Jag vet inte vad det är för fel på mina lökodlingar, men lökarna liksom delar sig och det blir en massa blast, i stället för en rakt upp! Hälsn Mimi

Bea sa...

Lök är egentligen det enklaste man kan odla och ändå har jag haft en motvilja till den, men i år blev det ändring, en lite mängd lök finns i mitt köksland plus salladslök :)
Ha det gott! /Bea

gittan sa...

Lök är ett måste i mitt trädgårdsland! Rödlök, gullök, vitlök, gräslök(även om den inte ingår i samma kategori) och gärna även charlottenlök som smakar så bra att grilla. Utan lök är matlagningen oerhört tam / gittan

Njut i din trädgård sa...

Lök är trevligt, jag har salladslök och hoppas på bra skörd!

Unknown sa...

lök är det som bara måste finnas med i kökslandet =)
så gott med egen fräsch fin lök under höstmånaderna!
susanne

Elegant Rose - Diagonal Resize 2