Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

onsdag 9 december 2009



Respekt

Ställde mig i busskön som vanligt idag. Insåg åter igen att det finns någon magisk åldersgräns för köandet, dvs. om du har passerat 18-20 års ålder ställer du dig i kön, om du är därunder samlas du som en skock kring platsen där bussdörren förväntas stanna. Sedan ilar man bokstavligen talat in mellan benen på kön, förmodligen för att korpa åt sig en sittplats framför mammor med barn, pensionärer, rörelsehindrade och alla oss andra. Känns fenomenet igen, eller är detta bara ett storstadsfenomen? Missförstå mig rätt, jag kan mycket väl stå de 5 minuter på den buss jag tar - man som jag är, och fortfarande stark i armar och ben – det gör mig ingenting. Men var tog respekten vägen inför medmänniskan? Var tog den vägen? Eller var det bara så att den aldrig infunnit sig? Har vi som föräldrar misslyckats och var tog skolans ansvar i frågan vägen?
När jag var barn var det uppställning på led innan dörren till klassrummet öppnades. På min dotters skola skickade läraren ut barnen ur klassrummet på morgonen när det blev för stökigt inför första lektionen, för att ställa upp och starta om igen. Men hon är av det äldre gardet och går snart i pension.

Respekt

I en intervju säger tonåringen att han hotat till livet, slagit och misshandlat för att få respekt. Men…hallå ??? Var gick det fel nu då? I min värld är respekt något man förtjänar och bygger på klokskap, tolerans, hjälpsamhet och förmåga att kunna hjälpa andra att växa, utvecklas och ta ansvar. Först då får man respekt. Att hota och slå får ju bara den motsatta effekten.

Respekt

Utan att lägga på religiösa aspekter kan man ju bara läsa budorden. Om man låter dessa tjäna som etiska regler har man kommit en bra bit på vägen mot det som kan vara att visa och få respekt.

Men, jag kanske har fått det med respekt helt om bakfoten, varit frånvarande på den lektion när man diskuterade vad respekt innebär…

/E.

Inga kommentarer:

Elegant Rose - Diagonal Resize 2