Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 5 december 2009

Duvan Snövit

(Om någon vet vad det är för sorts duva vore jag väldigt glad att få hjälp med det. Är ej ringmärkt.)Jag skall skriva ett litet inlägg om vår duva Snövit. Vi blev med henne när vi sålde en bil. Köparen frågade mig om jag ville ha en skrattduva och en lovebird. Och när jag fick se dom kunde jag bara ej säga nej.
Duvan var jätte skygg och Den lilla love birden hade knappt några fjädrar alls. Den hade säkert en tumör vid krävan för hade en jätte bula där. Så den lille blev ej långlivad men fick det bra den sista tiden i livet i alla fall. Sen fick den gå till fågelhimlen via veterinären.
Men duvan Snövit är kvar. Är rätt säker på att det är en hanne. Och har nu lärt mig att det ej är en skrattduva som den förra ägaren sade att det var. Inget skrattande läte och inga röda ögon. Beter sig annorlunda än den andra. Men lika vit och fin.
Är min ferrarifågel. Väldigt vacker.
Har med tiden blivit väldigt tam. Älskar att gosa.
Den var ej heller så bra flygare när vi fick den men nu flyger den dess bättre. '
Smäller med vingarna när den sätter iväg.
På sommaren har jag den ute lös den flyger några varv kring huset landar på grannens tak och kommer sen och sätter sig på min axel. Eller helst mitt på mitt huvud.
Är väldigt roligt att ha fått den så tam. Men den är lite av en enmansfågel. Tolererar min make, kan till och med gosa lite med honom, men sen är det stopp. Ingen annan vill han ha på sitt revir. Inte så att han är elak men han flyger undan om någon annan kommer nära.
Bor i en mindre bur men är ofta ute och flyger.
Hade även den i voljären men den knyckte fjädrar av skrattduvan och sen saknade den sin gamla bur. Så den fick flytta tillbaka.
Det negativa med den är att den skvätter ut all mat från sin matskål. Äter lite som en höna. Men när den skvättat ut all mat, så äter den ej av den mer, om den inte är i skålen.
Buse. Men ger de överblivna fröna, som blir rätt många, åt fåglarna där ute. Och de är väl glada för det.
Ja det var sagan om snövit här hos oss.
Trevlig helg.

Inga kommentarer:

Elegant Rose - Diagonal Resize 2