Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

torsdag 19 november 2009

Jordärtskocka


(Bilden föreställer släktingen solros).Jordärtskockor skulle jag vilja plantera men efter att läst in mig lite bättre i ämnet så inser jag att jag noga bör tänka över det innan. Sprider sig som ett ogräs och väldigt svårt att bli av med. Kanske lite som knölklockan. Den är tydligen släkt med solrosen.En högväxt flerårig ört, det låter nåt det.

Snabbfakta

Till zon 7
Mullrik jord
Sprider sig vilt.
Plantavstånd 50cm
Ravstånd 70cm
Sås höst/tidig vår.
2-3m hög
Skördas september och framåt.

Blomkorgarna på plantan blir mindre än solrosens de blir dryga 5 cm breda och sitter i glesa samlingar. Denna kortdagsväxt härstammar från nordamerika har odlats av ursprungsbefolkningen där. Den kom till vårt avlånga land någon gång på 1600 talet.

Den är en frisk liten knöl. Har mycket små krav på gödsling och jordmån.
Smaken påminner om hasselnötter. Kan ätas både rå och såklart tillagad.Skall lägga ut recept när jag odlat mina första och provsmakat.

När du skall plantera knölarna så välj 30-50 g friska knölar enl vad jag läst kan man även använda knölar som köps i livsmedelsaffären. Men det finns ju inga garantier på friskhet eller sort. Om du sår en som är missbildad av ngt slag så sätter den i sig, missbildade knölar.

Oftast kan man ej köpa knölar enl sortnamn i butiken men det finns knölar med gult vitt och rött kött. De röda är oftast tidigast och är lite större. Du kan börja skörda de röda i september men de blir mest om du skördar sent på hösten efter att frosten lagt sig första gången.Blasten på de vita sorterna lär vara mer frosthärdiga än övriga.

Tropicana är en sort som även blommar här i norden och ger bra skörd även sorten Bianca blommar.
Denna knöl har som skrivet små krav men trivs bäst i lätt näringsrik och djup jord. Men även mullrik lera kan ge stor skörd. Ge gärna kväverikt gräsklipp. Nasturgödsel,tång och kompost och liknande vill de gärna ha till hösten. Ge dom tillskott av vatten i slutet av sommaren när de växer om det är torrt. Men jorden bör ej vara för fuktig under vintern, då ruttnar knölarna lätt. Den kan odlas upp till zon 7
Denna knöl trivs ej alls med potatis.

Plantera den gärna som lähäck. Men den blir 1,5-3m först i juli och är tät och fin till första starka frost.

Odla knölarna max 4 år på samma ställe. Man får oftast ej upp alla skockor på hösten vilket gör det lite svårt att samplantera i växtföljd. när de små liven dyker upp nästa vår överallt. Ha gärna en egen bänk till dom. Kanske planterar jag mina i en tunna,vi får se. Knölarna blir enl vad jag läst mig till mindre och mindre om du har dom många år på samma växtplats.

Du kan plantera knölarna på hösten eller tidigt på våren radavståndet bör vara minst 70cm, plantavståndet 40-50cm.
Om storleken minskar har jag läst mig till att man bör byta jord eller platsen de växer på.
Har även läst att man kan välja ut de slätaste och finaste jordärtskockorna för att sedan sätta ner dom igen för att förhoppningsvis förbättra nästa års skockor ytterligare. Har du tur blir de slätare för varje generation.


Håll efter ogräset vilket nästan görs av sig självt om du täcker med gräsklipp. Kupa om det behövs.

Sorkarna älskar skockor, bladlössen kan också få smak för dom, spola av dom med vatten isåfall.
Du kan täcka skockorna med plast och sen halm löv eller kvistar för att kunna skörda sent på vintern.
Jordärtskockor bör förvaras i lätt fuktig sand eller jord ex i sval matkällare eller stuka för att ej skrumpna om du väljer att ta upp dom..Det är ofta svårt att lagra dom så behåll dom i landet om du kan. Men som skrivet täck med halm och skörda vidare om vintern tillåter det hos dig.

Det sägs att man kan bli gasformig av skockor men det går enl. tips lätt att förhindra på följande vis. När du kokar dom så byt vatten efter 5 minuter och koka färdigt med nytt vatten.

Har även läst mig till att skockorna blir godare efter att ha frusit en gång lite som brysselkål. Du kan också skörda dom på våren före de börjar växa igen.

Inga kommentarer:

Elegant Rose - Diagonal Resize 2