Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 23 november 2009

Höst på riktigt.


Snart är det vinter. Och hösten har definitivt varit grå. Läste någonstans att det har varit 3 soltimmar under november. Huga. Att kunna ha luktärter tillsammans med juleljusen hör väl ej till vanligheten.
Men i lördags var solen framme och vilda hästar fick mig ej hållen inne. Kameran i högsta hugg för att experimentera.

Sonen hittade en frusen fjäril på timjanblommorna. Han ville så klart ta in den och rädda den. Vilket ej gick så bra, men fin var den. Vet någon vad det är för fjäril?? Jag är ej så slängd på fjärilssorter.


Senaste vår drev jag upp timjanplantor från frö för att sedan plantera de små plantorna mellan skifferplattorna. Det är tänkt att det skall växa timjan istället för ogräs.Timjanplantorna växer bra och doftar helt underbart när man går på dom. Skall senare plantera timjan längs gången upp till huset. Jag tycker om ide'n att man blir förförd av dofterna när man går upp längs infarten. Bra är också att de doftar långt in på hösten och ej är krävande vad gäller skötsel.Jag har läst någonstans att man till och med kan plantera timjan som gräsmatta. Men så långt tänker jag dock ej gå.


Räfsan gick på högtryck för att jag skulle hinna täcka de sista rosorna med löv. För nu måste det väl bli kallt snart. Här är en fin liten ros som blommar tappert ännu.
Äldsta dottern hittade en blomma som mor fick. Mor tyckte att den passade bra i vattentunnan som bildmotiv. Ja, jag vet att det snart blir kallt och att tunnorna skall tömmas.Men det känns ej som om det kommer att frysa till imorgon precis med 10 grader varmt.
Så blev det vardag igen och maken reser iväg för att fastna på Frankfurts flygplats på väg till Turin. Den senaste tiden har han avverkat Rom, Florens och nu skall han till Turin, roligt för honom. Men kan ej vara så roligt att fastna på en flygplats och ej veta när man kommer fram.
Skall vara en god mor och gå och göra middag till barna. Blir gårdagens taco rester blandat med makaroner är väldigt uppskattad mat av barnen.
Lev väl alla och nys i armvecket och tvätta händerna noga. Ha det gott.

Inga kommentarer:

Elegant Rose - Diagonal Resize 2