Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

torsdag 22 oktober 2009

Buxus sempervirens


Denna lilla buske har planterats som avskiljare nere i trädgården mellan blomster ängen och gräsmattan. Växer långsamt och har nog inte fått så mycket kärlek.

Jag skall som de antika romarna klippa till den till olika former när den växt till sig lite. Då blir jag väl en topiarius???

Det är tur att buxbomen inte är så känslig men den skall trots det få lite benmjöl och kalk till våren för att känna sig ompysslad.
Den är lite orange om bladen och det har jag läst mig till kära ni, kan betyda kalkbrist.
Eller brist på vatten men det är det nog inte i detta fall. Den tycker inte heller om för mycket vatten. Lagom är bäst.
Vild växer den lilla gynnaren bara i kalkrik jord Finns många olika sorter har läst att vissa kan bli upp till flera meter höga.
Det är lite konstigt när man läser om denna lilla växt på nätet. I vissa inlägg läser man att de är kalk skyende. Ibland blir jag ej riktigt klok.

När jag sen klipper till den lilla busken skall jag försöka komma ihåg att vara noga med handhygienen. Den lilla rackaren är nämligen giftig. Den har ett något giftigt bitterämne i hela växten. Så tänk på det kära ni. Annars kan ni få lida av klåda och det är ju ej så roligt.
Den användes även som medicinalväxt för länge sedan för att bota tandverk epilepsi gonorre´ den kunde även användas mot hårlöshet hör och häpna.
Idag används den än mot feber och gallbesvär. Men kära läsare detta råder jag er ej att prova utan guidning för överdoser av alkaloiderna kan vara hälsofarligt.

Buxbomens ved är eftertraktad pga sin tätvuxenhet.Den kan användas för tillverkningen av musikinstrument, pipor och ritinstrument.

När man klipper till skall man göra det i juni gärna före midsommar. Men man kan ta bort skadade partier tidigt på våren. Vill du figurklippa gör det att göra mallar av ståltråd att klippa efter du kan då klippa figurerna även lite senare på sommaren.

Busken bör bara låtas växa någon cm per år så det är bara att rusta sig med tålamod.
På mina buskar stog att de var tåliga till zon 4. Det är tydligen maxgräns. När du sätter en häck av denna buske skall den sättas med 20 cm mellanrum eller närmare. Busken är städsegrön och bladen faller av efter ca 4 år de är gröna när de faller av. Buxbomen kan bli väldigt gammal det finns buxbom i Sverige som planterats på 1600och 1700 talet.
Hur många generationer framåt blir det med klimatförändringar och allt???

Går bra att göra egna buskar med sticklingar.
Sticklingarna tar man på sommaren när man ändå klipper sina buskar. Toppskott minst 5cm stora gärna 10-15 cm med klack. Du sticker ner dom i en plastkruka med försiktigt gödslad sandblandad jord, vattna. Stick ner dom längs med kanten och rusta dig med tålamod.Före du sticker ner dom så ta bort bladen längst ner på sticklingen stick ner den så halva blir täckt av jord. Täck med plastluva för att förhindra uttorkning. Det tar sisådär 3-4 månader för de små liven att bilda rötter.
Du kan gräva ner dom i kallbänk över vintern och sen efter några år så kan du börja klippa till dom. Kaske blir det en nalle till barna eller en tupp??? Bara fantasin tar stopp.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Elegant Rose - Diagonal Resize 2