Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 29 september 2009

Avenbok och sibiriskärtbuske


Idag blir det trädgårds skriverier.
Har i helgen varit och köppt upp alla avenboksplantor på Plantagen i norra Stockholmsområdet och insett att alla plantagen har ej samma rea. Men de flesta hade 50% på avenbok.
Maken har fått ta fram motorsågen och kapa ner den befintliga häcken (delvis). Den häcken bestod av häckkaragan eller som den också heter sibirisk ärtbuske.Den har varit rätt tungskött har tendens att få mjöldagg vilket är väldigt vanligt när man ser på grannarnas buskar. Har försökt avhjälpa det med Atamon och aska och vatten lyckats rätt bra men det krävs så mycket jobb så jag lägger gärna den tiden på formklippning i stället av avenbok.
Kanske ej så klokt att köpa krukodlade plantor rent ekonomiskt men fint blir det. Har massor med kärleksört och flox över någon som vill ha??
Av häckkaragan stammarna flätade jag ett staket kring min perennrabatt. Tycker själv det blev fint. Blir nog kring flera rabatter när jag får mer avenboksplantor och tar bort mjölbuskarna. Har velat ha flätat pilstaket men det kostar just nu för mycket.

Minstingen har varit hemma i förkylning. Vi planterade hennes äppelträd Ingrid Marie hoppas att hon får mycket fina äpplen av det.
Det var en stor händelse för henne de andra två har egna äppelträd och plommonträd de också.

Har gjort pyttipanna idag med honung persilja och lite övriga kryddor. Har använt mig av egna morötter palsternackor och kålrötter. Sparade potatisen i landet en liten stund till.

Har även tagit in mina gyllenbär plantor för att se om jag kan få dom att övervintra.
Tog in pumpa plantorna i tornet för att de skall få slutmogna där.

Har varit en händelserik dag men en rätt bra dag.

På byggfronten har jag bara fått skrapat lite fönster. Men lämnat till maken att ta ut glasen. Han är mera försiktig än jag. Så nu håller jag tummarna att han får ut de munblåsta glasen hela.

Ha en trevlig kväll alla.

Har sett att maskrosbarnen har kommit i fokus och det är bra att samhället uppmärksammar det.
Och att någon orkar kämpa för dom.

Inga kommentarer:

Elegant Rose - Diagonal Resize 2