Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 15 oktober 2013

Tomater som mognat inne blir tomatsås.

Nu är det nästan de sista av tomater som jag skördar.
 Äntligen, 
 jag gör god tomatsås
 den använder jag hela tiden i matlagningen.
 Den är så god!!!


Nu har alla tomater mognat klart eller de allra flesta.
 Dom som inte mognat slängs ut.
 Jag tog in alla plantor för ca en månad sen innan första frosten. 
Nu är det dax att börja elda i vedspisen så då passar det bra att göra tomatsås=)


När jag tog in de avklippta plantorna,
 var det en hel del gröna tomater på klasarna.
 Idag ser det annorlunda ut. 
 Tomaten i övre och nedre bilden mognade av bra inomhus hängande i taket. 
Sorten är chio -chio-san. 


Den sorten hann inte mogna här hos mig,
 där jag odlar allt på friland. Men på detta sätt fick jag den att mogna av här hos mig med.


Gissar att just av den plantan lär det bli flera kg tomater än.
 Idag har jag kokat tomatsås av nästan 4 kg färdigmogna tomater. 
Men som jag skrev så använder jag tomatsåsen till mycket,
 i bilden ovan har jag strimlat morötter och kålrabbi direkt från landet och steker i olivolja, sen häller jag bara över en burk med tomatsås och det blir så enkelt och så gott. 



Skall avsluta med en bild av min helt fabulösa bladkaktus som har stått i ett soligt hörn utomhus,
 bortglömd över sommaren och tackar mig med enorm blomning,
nu när den fått komma in. 

Fram för flera bladkaktusar=). 

Önskar er en fin kväll/Gela

Inga kommentarer:

Elegant Rose - Diagonal Resize 2