Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 22 juli 2013

Min trädgård

Det växer så det knakar!!!


Det ser ut att vara en gigantisk pumpa som växer här,
 jag gillar verkligen att mötas av denna syn när jag kommer in till vårt hus.
 Idag har den fått lite extra näring, nässelvatten är mums för såna här. 


Vad jag ser fram emot årets tomatprovning.
 Det ser ut att bli ett dunderfint tomat år!!!
 SÅ roligt när jag har så många nya sorter på gång som jag vill prova på.


Halva min trädgård består av konstiga tomater många Ryska och Estniska i alla de möjliga former och färger.


Jag har köpt många tomater enligt form och färg som jag gillar.


Nu ska det bli värmebölja en tid framåt,
 så hoppas på att tomaterna hinner mogna detta år,
 jag odlar ju bara på friland. Men den första tomaten detta år som mognade var den lilla tomaten "Hundreds & Thousands" planterad i en kruka. 


Min kära trädgårdshjälp är alltid med här lite snyggt inramad av kålrabbiblad och majrova.


Jag har lärt mig att grilla squash och det är jätte gott ni som inte provat bör göra det.
 Lite kryddor på... mums... Jag ska försöka lägga ut recept vid ett senare tillfälle. 


Dotra min plockar svarta vinbär som kantar potatislandet. 


Vilket sallads år det är detta år,
 nästa år ska jag komma ihåg att plantera lite sallad med några veckors mellanrum och inte så många frön. 
Här i bilden ovan till vänster är det sallad "Fire"den enda planta som är kvar här resten fick hönsen när salladen började stocklöpa. De långa gröna stråna är löken "Long Red Florence". Och det mörkröda som är bakom är rödbetor från egna frön förmodligen "Bulls Blood" Gillar både smaken på den rödbetan och färgen.
  I bakgrunden i samma planteringslåda är majrovan "Snowball" en ny bekantskap hos mig. Gjorde även en god rätt av den igår med lite marinad igår vad gott... recept kommer. 


Majs, vintersquash, bönor och ålandsrot syns här i bilden. Planterar på gammalt indianskt vis bönor, squash och majs samplanterat i samma bädd. Det är en god lösning, men majsen bör vara förkultiverad för att hinna växa sig stor, likaså squashen. 


Här ovan växer det paprika och rödbetor i en murarhink.
 Paprikan "Putzagold" är väldigt god och är den tåligaste av paprikor att övervintra här hos mig. 
 Lite mörka rödbetsblad lättar upp stämningen i hinken.


Uppfarten är snart igenväxt, 
men jag gillar ju att ha trädgården så där lagom vildvuxen. 


Ryska ärtor klättrar upp i ett gammalt dött plommonträd.
 Me like!!


Snickarglädje och tomatblomster...


Min trädgårdshjälp igen.
 Här acompanjerad av kål.


Lite korgplanteringar blev det nog men inte lika många som tidigare år. 

Uppfarten. 
Önskar er alla en fin måndagkväll hos mig firar vi vår 13:de bröllopsdag. 
/Gela

3 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Väldans!

Bettina Bäck sa...

Ser också fram mot årets tomatprovning! :-)

Anonym sa...

Gratulerer med bryllupsdag! Så mye godt du har i din hage. Munnen løper i vann! og hvilken vakker hjelper... Idag har jeg smakt på min første gulrot:-)! Bergljot

Elegant Rose - Diagonal Resize 2