Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

torsdag 11 juli 2013

Blandsaft med stevia i Saft -Maja.


Gelas Goda Saft Utan Socker.

Senaste vinter har jag undvikit att dricka den HÄR odlade och hemmagjorda saften för jag vet ju att den innehåller socker som jag har försökt undvika.
Men det är ju inte alltid så roligt så nu har jag gjort saft som inte innehåller socker men ändå är både god och söt. 


Hur lyckas jag med det? 
Jo jag har lärt mig använda stevia, 
 jag har provat stevia i både rabarberkrämen och som här i saften.

 Riktigt gott.

När jag sen fick syn på en Saft-Maja så köppte jag den på studs!!
Nu ska det här saftas!!
Går ju såklart att koka saft utan saft-maja också med samma recept, men jag gör det i saft-majan.


Det här behöver du:

800g jordgubbar (sköljda)
800 g rabarber (sköljda)
800 g röda vinbär (sköljda)
200 g surkörsbär (sköljda)
8 dl stevia.


Så här gör du:

*Skölj bären du ska använda
*Lägg i 3-4 l vatten i nedersta delen av Saft-Majan
*Lägg i den mellersta delen i Saft-Majan se till så slangklämmaren är fast.
*I den översta delen lägger du de sköljda bären. Jag låter vinbärens klasar vara kvar likaså, körsbärens hängen, jag skär rabarbern i lite mindre bitar ca 5-7 cm. Jag skär bort det som ev. är dåligt på jordgubbarna.


 *Överst häller du stevian. 

*Nu lägger du på kokplattan eller om du gör som jag så har du eldat upp vedspisen och ser till att den är varm.
*På vanlig spis börjar du på hög värme sen väntar du tills det kokar ordentligt sen sänkes värmen så det hela tiden småkokar. 



* Det viktigaste är att du ser till att behållaren underst på 
Saft-Majan inte kokar torr. 
*När jag gör saft på vedspisen är det ingen risk för de gånger jag kokat saft så har det alltid funnits vatten över.


Nu börjar saften samlas i röret som du använder när du tappar i burkarna eller flaskorna.
Vilken lycka!!!


 Under tiden jag kokar saften så har jag röret fäst mot Saft-Majan.


 *När jag ser genom locket att bären ångat ihop ordentligt så tappar jag av saften.
*På en vanlig spis tar detta ca 1 timme. Jag använde lite mer tid på vedspisen. Jag går efter när bären sjunkit ihop och det ser "färdigt ut"
 *Jag tappar upp min saft i gamla väl rengjorda mjölkförpackningar som sen fryses.
 Enkelt och billigt=).


Och vips så har du ca 3 liter saft att njuta av till vintern.

Om du vill ha lite sötare saft så kan du höja på steviamängden. Men jag vill ej ha min saft så söt gillar denna lite rivig.
Men smaken är ju olika=).

Lycka till / Gela

5 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Så flitig du är!

Anonym sa...

Har du provsmakat saften ? Är det pulver du använder som sötning ?
Jag gjorde saft med torkade steviablad i min saftmaja men den blev inte alls bra, hällde bort rubbet.

Gela sa...

Saften gjorde jag med hermesetas Stevia sweet lättströ och den är provsmakade av hela familjen. Tom maken som inte gillar sötningsmedel hade ingen annan invändning än att saften kunde ha varit lite sötare. Har odlat o torkat steviablad själv också men har aldrig fått till smaken med bladen. Har provat som sötningsmedel i kaffet men fick det inte alls att fungera.Nu har plantan dött men ska försöka få tag i en ny! /Gela

Cika sa...

Jag använder också stevia. Bara man tänker på att använda mindre mängd än vanligt socker funkar det bra till det mesta! Förutom till kakor där ägg o socker ska vispas! Har inte lyckats få det sådär pösigt som det ska vara.
/Cika

Bettina Bäck sa...

Kul! Första gången jag ser ett saftrecept med stevia, smart! Är din saftmaja gjord i rostfritt? Jag har sett major på secondhandbutiker men de är gjorda i aluminium. Spelar det någon roll?

Elegant Rose - Diagonal Resize 2