Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

onsdag 6 juli 2011

Sommartid-skördetid.

Nu är det verkligen skördetid hos mig.
Jag måste ju säga att jag äter så mycket sallad som jag aldrig någonsin har gjort förr,
men hinner ändå inte äta så mycket som jag borde skörda...
och nu mognar sommar-squashen
Ungsbakade dom igår med lite HÄR-odlade kryddor.
Det som blev över åkte på grillen idag.
Gott gott.
De är så fina nyskördade.
Första gången jag åt denna gula skönhet.
Måste få till fler recept med squash,
känner på mig att det blir en del sådana att skörda denna sommar.
Denna squash är vacker ljust limegrön.
Är rätt god också.
Men inser att jag måste lära mig att tillaga dom bättre.
Dax att botanisera i kokböckerna och på nätet.

Tips mottages tacksamt.

Körsbären har mognat även på vårt lilla körsbärsträd.
Söta och goda är dom.
Trädet ger mer och mer skörd för vart år som går.


Denna bild är tagen hos Laila med bloggen Fagerdala trädgård,
inser när jag ser hennes gråtimjan att den timjanen jag har hos mig inte är gråtimjan utan förmodligen vanlig timjan.
Min är betydligt högre än denna gråtimjan.
Men köpptes som gråtimjan på fröpåsen men blev tydligen nåt annat.
Men den är fin och rätt härdig den jag har med,
men skall försöka få in mer gråtimjan mellan stenplattorna gillar den.

Visst är det härligt med sommar!!!!
Jag har bara ett problem jag har för mycket sallad,
någon som vill ha????
Det växer över alla bräddar,
ste skörda nu och menar så nytt och hoppas på en skörd till.
Få se hur det blir.
Hoppas ni alla har haft en helt underbar dag,
det har jag, kram Gela

8 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Underbart att kunna skörda och få äta det sen...jag tar gärna lite sallad:) postar du den;) Kram Johanna

Anna Vattenkanna sa...

Det är lyxigt att kunna servera stooora skålar med sallad - lyckligt nog älskar alla fyra i familjen just grönsallad så vi knaprar på. Sådde ny nu häromveckan, jag kör med mixad plocksallat.

Kram Anna Vattenkanna

Anonym sa...

Hej, vilken fin blogg! Jag har också överflöd av både sallad och squash just nu, visst är det härligt!? Mitt bästa squashtips är att göra spagetti av den, hyvla "linguine" med potatisskalare eller använd osthyvel och dela sedan skivorna på längden. Det finns även "grönskakssvarvar" att köpa som gör mer spagettilika strimlor. Använd sedan spagettin rå med vanlig tomatsås, pesto eller annat gott. Ett annat bra tips är att göra en typ av hoummos av squashen. Skala squashen, mixa till puré och krydda med salt, tahini och vitlök. Om man vill kan man dutta i lite spiskummin och chili. Gott att dippa grönsaker i!

Snäckskalsdalen. sa...

Kan tänka mig att erhålla ett lass sallad eftersom ingenting växer hos mig i år....det är gräsligt att inte kunna gå ut och bara ta. Men det är underbart att se att det växer så fint hos dig, det tycker jag verkligen.
Agneta kram

emilias gömmor... sa...

Visst är det härligt att få njuta av sin egen skörd!

Kram Mimmi

Lilla My sa...

Nu är tid för att njuta i trädgården här har vi haft varma soliga dagar. På måndag börja semestern så då är det vila som gäller och höet är bärgat :)

Karm Lotta

Laila sa...

Hej Ingela! Fint med fjärilen du fångade där på timjangången!
Mina bästa squashrecept hittar du här: http://fagerdalatradgard2.blogspot.com/2010_08_01_archive.html
Har också sallad i överflöd, undrar om man kan göra grönsås på sallad ungefär som på spenat och mangold?
Men när det gäller squash ligger jag verkligen i lä. Plantorna har äntligen börjat ta fart men det kommer att dröja l ä n g e innan jag ser några frukter!
Kram

Ellen sa...

Squash! I med det i alla grytor vetja! Köttfärssås, lasange, vegetariska rätter som linsgryta mm
Lycka till!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2