Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 16 maj 2011

Fransig tulpan- Fringed Pacific Pearl

Fringed Pacific Pearl






Denna skönhet blev planterad hos mig senaste höst,




hoppas den kommer igen flera år.




Hur gör jag då för att ge dom bästa möjliga vård?




- Lökarna är planterade på ett djup som motsvarar lökens höjd gånger tre.
- Blasten och tulpanerna skall få vissna ner utan att jag klipper bort den.
- Jag skall strö lite benmjöl kring tulpanerna och hoppas på att de vill blomma för mig nästa vår






- Jag har blandat till en liten coctail av blodmjöl som jag med sked duttat över tulpanerna för vi har många rådjur här.
- Det som blev kvar av blodmjölet i bunken står kvar mitt i rabatten. Hittills har jag klarat mig undan rådjuren.








Jag tycker denna tulpan är läcker, den är sådär mörkt blodröd och fransig.




Ett köp jag är glad över/Gela

13 kommentarer:

Unknown sa...

väldans vacker tulpan! och en alldeles underbar bild på ert hus!!
ha de bra
susanne

Lena/isklockan sa...

Den var väldigt vacker. Jag har också en fransig tulpan som jag köpte på Lidl i höstas . De är fina de fransiga, Wow vilken snygg header. En väldigt vacker bild på ert hus och med det blommande trädet framför:-))

Kram

färgtrappan sa...

En sådan rufsigtufsig tulpan skulle passa här hos Vilda, den skulle hon nog gilla :)
Jättefin!

/maja

Viola_T sa...

Finfin - men än är vi inte där häruppe.
Och vi har kronhjortar inpå knutarna då skymningen faller...

Snäckskalsdalen. sa...

Förstår att du är glad över det köpet. Det är jag också för jag fick se dom hos dig. Har inte en enda tulpan i år och jag saknar det, men rådjuren, du vet......
Agneta kram

Helens trädgård sa...

Hejsan!
Åhhh, vilken ljuvlig bild du har överst!
Det var även en väldigt vacker Tulpan så jag förstår att du önskar den tillbaka i rabatten.
Önskar dig en toppendag!

Möllebacken sa...

Det är så kul när man känner att man har lyckats. Och Du har verkligen lyckats fint. Hoppas att du får ha dem ifred.
Kram Pella

Skogseva sa...

En helt underbar bild på ditt fantastiska hus! Det ser ut att vara hämtat ut 'Fanny och Alexander' eller 'Madicken' - ljuvligt.
Det enda jag vet om tulpaner är att fröställningen ska knipsas bort och att de ska gödslas. Själv har jag använt hönsgödsel, får se om det blir några tulpaner nästa år också.
Kram från Eva

Steekjes en Stygn sa...

En underbar bild på ditt hus. Så vackert med det blommande trädet.
Tycker färgen på din fransiga tulpan är väldig fin. Dem kommer såkert tillbaka bara dem får vissna ner ordentlig.
Ha en skön vecka.
Anje

Margot sa...

Superfin tulpan! Fantastiskt fin bild på ditt vackra hus! Som hämtat ur en sagovärld med det blommande trädet framför!
Ha en fin vecka!

Rosor och ruiner sa...

Vilken fin tulpan! En del sorter verkar inte vilja kommat tillbaka mer än ett år, hur man än gör...och en del gamla sorter som står i gräsmattan kommer igen år efter år, trots att de klipps ned direkt efter blomningen. Det där med benmjöl är tyvärr svårt här med hundarna, som börjar gräva direkt.

Puumuli sa...

Jag är så avis på dig som kan ha tulpaner i trädgården! Hos oss är det bara narcisser som gäller då några små kryp har hittat på att tulpanerna smakar smaskens...

Din header är underbar - är bilden från i år? Jag väntar ännu på att äppelträden ska börja blomma.

Kram
Sari från Puumuli

Remsan sa...

Vilka otroligt vackra tulpaner!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2