Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 5 april 2011

Gelas tisdags tips.

Nu är det syföreningstisdag, då vill jag ge er ett litet tips som är lätt och går fort att göra nu inför sommaren.

Tar bara några få timmar att få klar, rätt lätt.

En virkad ampel som du kan göra själv och hänga upp dina blommor i .

Kommer ihåg sådana amplar från min barndom men har ej sett några på många många år. Ja vad gör jag då, när jag i alla fall vill ha en, jo fixar till en själv.


Jag har virkat denna i jute snöre som jag köpt i trädgårdsbutiken.


Går säkert att använda annat också.


Jag har virkat med en 10 mm virknål. Ampeln jag gjort, har ett blommönster i bottnen. Man kan ju göra ampeln så stor som man vill och i vilket mönster man vill, bara att prova sig fram. Skall nog dela med mig av mönstret men behöver provvirka det igen, så jag ser att det stämmer.
Så ni får ge er till tåls om ni vill ha mönstret annars så är det bara att virka på frihand, har bara använt mig av smygmaskor, luftmaskor och stolpar tror jag det heter.

Är ju ingen expert i virkning så om jag skrivit fel rätta mig gärna.

Mera tips och handarbeten hittar ni här.


Önskar er alla en riktigt fin tisdag/Gela

14 kommentarer:

FarmorMormorA sa...

SNYGGT! Det där skall jag sätta igång med. Bra tips med jutegarnet! Det har jag inte haft en tanke på. Tänkte nämligen hänga jordgubbsplantor i krukor runt altantaket iår. Om det blir virkat eller makramè återstår att se....

Steekjes en Stygn sa...

En gång i tiden hade vi alla såna amplar. Det var nog på makrametiden.Att använda jutegarn är en bra ide.
ha det fint.
Anje

Susanne sa...

Men så kul att göra en egen ampel,,tyvärr kan jag inte virka helt kass faktiskt;)
Kram

Mari sa...

Vilken bra idé Tack! Det var länge sedan jag virka, men en ampel av jutesnöre, vill jag ha =)

Annika Christensen sa...

De där hade jag nästa glömt bort.
Skall vara du som fixar och trixar.
Tror faktiskt att du skulle kunna göra vad som, du verkar så himla händig.
Ha det gott
Annika

Tant Otteskrufv sa...

Jo, jag minns alla gamla makraméamplar som gjort tjänst hos oss. Mest är jag ändå nyfiken på att virka holkar. Jag såg några på Kistamässan som såg så roliga ut. Någon idé om hur man "angriper" en virkholk?

Ellinor sa...

Jutesnöre var ju en jättefin idé! Själv har jag använt gamla rest-garner i alla möjliga färger, hoppas de håller till ampel-jordgubbarna åtminstone en säsong :) Jättefint mönster du fick till med!

Lisa sa...

Vilken fin ampel Gela, jättesnyggt med jutesnöre. Ser fram emot en beskrivning. Tant Ottesrufvs virkholkar lät ju också spännande ! Ha en bra vecka
Lisa/Lisas trädgård

Anonym sa...

Vad fin! Virkning är verkligen inte min grej... ;) Decoupage däremot är jätteenkelt, man river bitar av servetter (bara yttersta lagret) och klistrar på med ett speciellt decoupagelim (finns på Panduro) som även funkar som lack. Lätt, kul och blir fint! :) Jag har även dekorerat en minibyrå med samma teknik, bild finns här; http://timjanoakleja.wordpress.com/2011/01/03/min-pysselhorna/.

Ha det bra,
kram

Anna Vattenkanna sa...

Ingen virkexpert??? Jo, det är du allt som gjort denna superfina ampel! Så mysig och 70-tal...jättefin!

Kram Anna Vattenkanna

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Så retro!
Gjorde man inte amplar i makrame förr också?
Jag har sett en så urgulligt beskrivning på barntofflor, krukset är att man är så dålig på att virka;)
Kram Anette

Lena/isklockan sa...

Jätte fin. Kommer ihåg såna från förr. Kul att det kommer tillbaka. Kram

Möllebacken sa...

Du bara leverar det ena idén efter den andra. Du bara fixar ihop det sådär, tänk om jag också kunde virka så fint, fast jag är glad om jag över huvud taget kunde virka.
Kram Pella

Maja sa...

Hej!

Nu hade jag äntligen tid att gå rundan! Vad fiffigt att virka en sådan själv! Minns att vi hade sådana i mitt hem när jag var liten...

Ser fram mot ett eventuellet mönster!

Hälsningar från Maja

Elegant Rose - Diagonal Resize 2