Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

torsdag 24 februari 2011

Miljövänlig putsning av koppar och mässing.

Jag vill ju gärna tänka på miljön, om jag kan. Mitt motto är: Jag kan ej kräva att andra ändrar sig men det jag kan göra är att försöka ändra mitt eget beteende.
Tänka på vad jag själv gör och inte gör.


Sagt och gjort.
Hur gör jag nu för att tex. putsa min koppar kanna eller plåten under vedspisen.

I affären finns det ju väldigt många olika medel jag kan välja att ta till min hjälp, men inte så många är bra för miljön.



Så vad gör jag då?!
Jo, dax att googla och testa.



Salt och ättika.
Voila det har jag hemma.
Nu skall det provas om det fungerar.



Detta hjärta blev efter en enda strykning med trasan doppad i smeten av salt och ättika.
Hur lyder då dunderkuren???!!!



1 msk ättika 24%
2 msk salt



Så här gör du:
* Blanda samman ingredienserna i en skål.
* Doppa en trasa i smeten.
* Putsa det som du vill putsa (koppar,mässing)
* Skölj med ljummet vatten.
* Torka av .
* Voila skinande rent.
(Jag använde mig av mindre % och det gick också bra.)



Det var ju ej så svårt.
Men skall jag vara ärlig så hade jag inte en aning om att det gick att putsa med salt och ättika.
Tror att det är ett bra och miljövänligt alternativ till andra putsmedel.
Sen är det bra för ekonomin också.
Hej till maken i Bryssel det skiiiiiner när du kommer hem!!!
Vad har ni för fina tips?
Lev väl/Gela


13 kommentarer:

Galtholmen sa...

Ett jättebra tips - jag kopierar o sätter upp på skafferidörren. Älskar miljövänliga tips. Jag gör en del städuppdrag o det som slår mig är att alla fallit för rengöringsmedelskuppen!!!! Själv använder jag bara såpa o diskmedel när jag gör rent. Inget slår detta. Kanske inte att diskmedel är speciellt miljövänligt men det finns ju alternativ:) Såpa är oslagbart!!!
Kram o ha det gott
Ulrika

Ann-Mari sa...

Härligt! Detta visste de säkert förr, men så glömde vi det för alla medel som annonseras ut! Önskar jag hade koppar att polera! Skulle behöva göra något dör resultatet syns så bra ;-)
kram, Ann-Mari

FarmorMormorA sa...

Jag har heller ingen koppar att rengöra tyvärr. Och köpa det nu är ju ingen idé då kopparpriset är så oerhört högt :-) En kompis pappa rengjorde koppar med ketchup och det gick jättebra. Var bara att hälla ketchup på en trasa och torka av den.

Malin - I min trädgård sa...

Vilket bra tips! Jag gilalr såna där husmorstips :-).

Ha en bra kväll!

Kram!

Malin - I min trädgård sa...

"gillar" ska det ju stå ;-)

gittan sa...

Jag putsar silver i diskhon som får ett lager aluminiumfolie i botten och sen häller man i kokande vatten och salt och lägger i besticken eller vad det nu är man vill ha putsat - fungerar på (nästan) allt silver.

C. Tvillingmamma sa...

Härligt mattnyttiga tips Gela,uppskattar jag verligen...dock har jag ingen så fin kittel.. :)

Gela sa...

Kära ni kopparkitteln hittade jag för under 50 kr på en loppis för nåt år sen. Sen dess har den bara stått och samlat damm nära spisen. Visst är det roligt att hitta fynd på loppisar. Ha en fin fin kväll alla/Gela

Call design sa...

Tipset tar jag till mig, just rengöringsmedel har vi alla en hel del av. De gamla beprövade kurerna behöver oterinföras, för sämre är de inte!
Och glad är jag att du fann mig så jag kunde titta in till dig, här stannar jag kvar en stund!
Många goa hälsningar

Lotta sa...

Vilket perfekt tajmat tips! Jag har precis fått en kopparbytta som jag tänkte rengöra till helgen. Tusen tack!
Kram

Mari sa...

Husmorstipsen är tyvärr bortglömda... och denna var ny för mig =)Tack. Kethup hade jag hört förut men inte salt och ättika, undrar om det kan gå att använda på andra material?? Ättika är en under medel =)förra året hitta jag att man kunde vattna gången med ättikavatten mot ogräsen och det fungera =) kram / Mari

Unknown sa...

ja, der ser man! ättika och salt!
så enkelt och effektivt =)
susanne

Bason sa...

Tyvärr blev det inte så bra, flammigt och fläckigt. Kanske för att jag inte sköljde direkt. Vad gör jag nu?
Ann-Katrine

Elegant Rose - Diagonal Resize 2