Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 8 januari 2011

Grönkål hos mig.

Grönkålen har odlats mycket länge.

I de Egyptiska pyramiderna har gjorts fynd som visar att grönkålen var högt värderad både som föda och till dekoration. Hos oss här i Norden är den troligen en av de äldsta odlade köksväxterna.

Grönkålen knyter sig inte till ett huvud och bladen är mer eller mindre krusiga. Vitamin och mineralinnehållet är mycket högt och det gör grönkålen till viktig höst- och vintermat för både människor och djur.

Den delas efter höjden upp i låga, halvhöga och höga sorter, som kan variera mellan 10 till 150 cm.


Grönkålen kan odlas på de flesta jordar, men trivs bäst i en näringsrik och fuktighetshållande jord med bra tillgång på fosfor och kalium.


Westland Winter, ekofrö Brassica oleracea var. sabellica (Har för första gången 2010)
Sortbeskrivning: En av de tåligaste grönkålsorterna.De vackra, 50-60 cm. höga och stadiga plantorna ger en stor skörd av mörkgröna, finkrusiga blad med en smak bland de bästa.


Bladen blir alltmer krusiga och mörkare, nästan blågröna, efter några frostnätter. Westland Winter är en västeuropeisk grönkål som ofta kan skördas hela vintern fram till mars.


(Runåbergs)(Sådd inne 2 april 2010)

PURPURKÅL


Går under grönkål.
Baltisk röd Brassica oleracea var. sabellica (Har första gången 2010)

Sortbeskrivning: Denna gamla sort kommer ursprungligen från Baltikum. Hela plantan är kraftigt mörkviolett, ända ut i bladspetsarna.

Stammen är 50-60 cm. och stadigt rotad i jorden. Bladen är medelstora och fint krusiga.

Baltisk röd är mycket ståtlig, vacker och köldtålig och ger en bra skörd som blir mörkgrön vid kokning. (Sådd 2 april 2010)( Mycket av texten kommer från Runåbergs, vilket fröerna också gör.)
Intressant och se hur detta blir. Gillar tanken att kunna skörda även vintertid. Få se hur det går.


Förkultiveras
Gror vid lägst 5 grader.
Plantavstånd 40-50 cm.
Radavstånd 50-60 cm.
Mina tips:

Dessa drabbas ej lika kraftigt av kålfjärilens larver och annat liknande.

Växer under mindre bra omständigheter.

Mina hade lite jord, köppt på Bauhaus, ej djupgrävd bädd, ca 15 cm jord.

Jorden från bauhaus, är väl ej den bästa men det växer i den blandar alltid 50% gödsel när jag anv. billig jord därifrån. Även gödseln var från Bauhaus.

Gödslades en gång med nässelvatten och en gång med gräsklipp.

Stabila och robusta plantor, växte även i en skottkärra tillsammans med kålrabbi, luktärtor och tagetes.




Dessa kommer jag definitivt att odla igen. Väldigt vackra och lättodlade.
Ett bra recept hittar du här.

16 kommentarer:

Med fingrarna i (j)orden sa...

Grönkål är både gott och vackert. Tyvärr har jag ont om plats i kökslandet så jag odlar palmkål istället. Också gott och vackert och så tar det lite mindre plats.
Ditt hus är ju bara så underbart - häftigt med före och efterbilderna!
Eva

Steekjes en Stygn sa...

Det var väldigt länge sedan jag åt grönkål.Kann inte har den i landet för jag är inte där när det ska skördas.Tyvärr. På torget har dem det mycket sällan. Det är tydligen inte "modernt" med den längre.
Ha en fin helg
Kram
Anje

Unknown sa...

hej!
du har enormt fina kålodlingar, man ser att du tycker om att odla kål!
jo, barnen är nog så viktiga! det bästa man har!
kram
susanne

Charlotta sa...

Kål trodde jag bara lockade till sig kålfjärilar, men du har lyckats locka till dig en jättesöt vovve. ;) :D Jag måste nog testa igen...

Ha en skön helg.

easygardener sa...

We grow Kale too though we have less success with the red varieties. I will keep an eye out for Baltic Red seeds.
Have a lovely weekend

LindaLunda sa...

Här äts kål och krasse upp av kålfjärlislarven innan man ens hinner se den själv.

Helen sa...

Hejsan!
Så många olika Kålsorter du har!
Full av beundran över er alla som har sådana fina köksträdgårdar.
Härliga bilder på Kålen!

Annika Christensen sa...

Hej!
Jag älskar grönkål och har tänkt beställa på Runåbergs så fort de öppnar upp sin sida.
Jag gillar grönkålspaj och det gör de anra också fast de vet inte att det är grönkål de äter... hi hi...
Du vet vad jag tycker om ert hus....
Underbart!
Ha det gott
Annika

Bea sa...

Jag är imponerad av all den fakta du delar med dig av dina sådder och undrar hur stor köksträdgård du har!!?
Grönkål har jag aldrig haft annat än i somras när jag tänkte fylla ut rabatterna i den vackra kålväxten, men jordloppan hann före :(
Till sommaren planerar jag en praktisk täckning av alla känsliga växter för just den ohyran.
Kram /bea

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vacker är den särskilt med rimfrost och god. Förr odlade jag en hel del kål men det är längesedan. Dags att försöka igen? Grönkål och brysselkål kanske?
Fortsatt trevlig helg
Birgitta

Lena sa...

Tackar för länken!
Bara att gratulera till grönkålen. Mina blir några tarvliga stackare. Har enorma problem med jordloppor som äter det mesta av korsblommiga växter verkar det som. Varken ruccola, brysselkål, grönkål eller andra kålväxter är möjliga att odla här med humöret i behåll.
Trevligt att höra att anti-spinnmedlet funkar bra.
/Lena Wexthuset

Autumn Belle sa...

So good to see so many healthy vegetables here.

Lisa sa...

Baltisk röd är min favorit, den har jag odlat i alla år, tycker den är så vacker ! Brukar flytta in plantor i växthuset så får man goda fina kålskott på våren, som minibroccoli. Vilken bra vakthund du har, för han ligger väl där och fångar kålfjärilar va ?Ha en go kväll
Lisa/Lisas trädgård

Laila sa...

Tack för värdefulla tips! Ska handla hos Runåbergs så fort de öppnar igen och då blir det dina köld- och larvtåliga sorter!
Ses snart!

IET sa...

Vilket fantastiskt fint och inspirerande inlägg! Jag har inte odlat grönkål på några år men oj vad sugen jag blir på att göra det igen när jag ser dina bilder. Grönkål är min favoritgrönsak.
/iet

C. Tvillingmamma sa...

Mästerverk,ja säger bara mästerverk!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2