Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 1 maj 2010

Morot

Morot Daucus carota L. (Har 2010)
Snabbväxande tidig morot med långa, slanka rötter. Ätes färsk eller förvälles och fryses. Sås så tidigt jorden går att bruka till slutet av juni. Täck med fiberduk. Lång groningstid, 2-4 veckor. Växer bäst på luker mull-och sandrik jord, ej styv lerjord. Gallra, rensa ogräs, plantan kvävs lätt. Byt växtplats varje år för att undgå morotsflugan. (Frö från Plantagen.)

Hos mig: Planterats senaste år i barnens land. Gallrades lite dåligt, men blev helt ätbara. Odlades utan fiberväv gick bra.Planteras igen 2010

Morot "Nantaise 2" Daucus carota ssp. sativus. (Har 2010)
God och nyttig grönsak som vill växa i mjuk och luftig jord. Ät den färsk, kokt eller stekt. Det går också att lagra den mörkt och svalt till vintern.
Så den direkt i landet från april-juni. Vattna i såfåran innan du sår. Täck sådden med fiberduk för att skydda mot morotsflugan-en insekt som förstör moroten. Det tar 2-4 veckor innan de kommer upp. När blasten är ca 3 cm hög behöver de gallras. Då tar du bort en del av dem så det blir 4 cm mellan varje planta.
Radavstånd 25 cm. (Bröderna Nelsons.)

Hos mig: Planterades i barnens land senaste år. Gallarades lite dåligt. Kom upp bra ändå. Planteras i barnens land även detta år.

Amsterdam Forcing, ekofrö (Har 2010)
Sortbeskrivning: Den snabbaste moroten är en 11-13 cm lång, cylind-risk, spröd, kraftigt orange sort nästan utan märg. Lämplig för både extra tidig och sen skörd i växthus och bänkar, likväl som för friland. Amsterdam Forcing är en gammal sort som är mycket populär.
(Runåbergs)
Hos mig: Planterats 1/5 2010

Berlicum 2, ekofrö (Har 2010) Daucus carota ssp. sativus
Sortbeskrivning: En klassisk höstmorot med fast kött och utmärkt smak. Roten blir stor och kraftig utan grön nacke. Den har en väl genomfärgad märg och ett högt karotininnehåll. Formen är typisk, tjockt konisk med en trubbig spets. Berlicum växer bra i både lätt och tung jord och ger en stor och mycket lagringsduglig skörd.
(Runåbergs)

Hos mig:Planterats 1/5 2010. Växte bra 2009.

Rothild, ekofrö (Har 2010) Daucus carota
Sortbeskrivning: Fin, kraftigt färgad och saftig höst-vintermorot med ett högt karotininnehåll och utmärkt smak. Roten är stor, 20-25 cm., lätt konisk med väl avstumpad spets. Rothild, som har kraftig blast, är en frisk och god morot för färskkomsumtion och lagring.(Runåbergs)
Hos mig:Planterats 1/5 2010

Cosmic purple (Har 2010)
Sortbeskrivning: Äntligen en violett sort där inte hälften går i blom istället för att bilda ätbar rot. Roten är konisk, ca 15-17 cm lång och kraftigt rödviolett. Nacken blir mörkt blåviolett om den inte kupas. Men innanför skalet döljer sig en orange rot, ibland med en ljusorange märg. Smaken är söt och något kryddig. Cosmic Purple är en korsning mellan två gamla morotstyper, Nantes och Imperator.(Runåbergs)

Hos mig: Planterats hos mig 1/5 2010. Hade den även senaste år blev läckra violetta morötter.

Gul morot Pfältzer (Har 2010)
Ska kupas, ta gallringsrötter. Väldigt god i smaken. Lagringssort.
Runåbergs 2009
Hos mig: Planterats 1/5 2010 Hade 2009 Bra stor sort. Skulle ha blivit ännu bättre om jag gallrat dom bättre!!!

James Scarlet intermediate (Har för första gången 2010)
Sortbeskrivning: En gammal (1870) pålitlig engelsk höst- och vintermorot med koniska och ovanligt välfärgade, symmetriska rötter. Den växer snabbt med ganska kraftig blast och skördas både som medeltidig buntmorot och som sen lagringsmorot. James Scarlet har en mycket fin smak och går utmärkt att lagra. Utgående sort. Säljs så länge lagret räcker. Om du inte förbjuder oss, ersätter vi dig med en snarlik ekologisk sort till ordinarie pris, när de tar slut.
Runåbergs.
Hos mig: Planterats 1/5 2010

(Egen skördad morot. Oklar sort.)
Early Nantes, ekofrö(Har för första gången 2010)
Sortbeskrivning: Är en gammal, säker och tidig nantessort för friland och drivbänkar. Den växer bra även i tyngre jordar. De spröda rötterna är jämnt cylindriska, oranga och saknar nästan märg. Early Nantes kan stå längre än många tidiga nantes utan att spricka i vår tunga lerjord. Introd. 1885.
Runåbergs.
Hos mig: Planterats 1/5 2010

Planterat mycket morot 2010 vet att det används och att barna gillar dom. Skall se om vi kan få till lagring detta år. Vore kul.

9 kommentarer:

gittan sa...

Suck.. den som ändå kunde odla morötter med gott resultat! Här är jorden stenhård och förr fick vi gräva upp både morötterna och löken =) Numera består därför mitt trädgårdsland av en mängd pallkragar men morotsflugan är en ständig plåga och nu har jag tröttna/gett upp! Ha det gott / gittan

Mimi sa...

Jisses du är ju morotsexpert. Men intressant läsning! Jag hade den röda sorten ifjol. Tror jag skall välja nån annan i år. Hälsn Mimi

Njut i din trädgård sa...

Bugar och bockar för ett underbart "matnyttigt" inlägg om morötter.

Anonym sa...

Morötter är verkligen goda och användbara. Lyckliga du som verkar ha bra jord för detta. Här finns styv lerjord - visst har jag jordförbättrat men som sandjord blir den aldrig.

Hoppas på en bra sommar för alla frön!

nilla|utanpunkt sa...

Inser vilken odlingsexpert du är - får lust att rusa ut (trots ösregn) och gräva upp ett litet grönsaksland ur gräsmattan...

Två frågor, bor du på Åland? Och, vilken ras är Akillez, han ser ut att ha något av Schäfer i sig, fast bara i ansiktet.

Gela sa...

Hej, vill försöka svara på lite frågor. Nej jag är ej från Åland, men dock finlandssvensk. Från österbotten.
Ja vår lilla guldklimp till hund, är en belgisk vallhund ,tervueren.
Skall skriva mer om det nån annan gång.
Jag är nog bara en glad amatör i odling. Mycket lera i min jord också. Men med jordförbättring går även den att odla i.
Använder bloggen som ett litet uppslagsverk som jag skall ha lätt att hitta i. Även jag glömmer vad och var jag satt saker och framför allt hur man bäst sköter det som finns.
Ha en fin kväll/Gela

MJ sa...

Jag blir inspirerad av allt olika sort morot hehehe!...

Tack för tips...

Ha en fin vecka

Gunbritt sa...

Tycker det är toppen med all info jag får här :)
Ska inte ha något potatis eller grönsaksland i år men har planer på ett fixa ett framöver...
När tid och ork finns ;)

Morötter är gott!!! Visste inte att det fanns så många färger...

Mina hundar älskar dom med ;)
Dom brukar få någon då och då som godis :)
(oftast hela)

Kram Gunbritt

Maria Berg sa...

Vad trevligt med pilstacketet runt om dina rabatter och alla det lysande blå pärlhyasinterna vackert.
Alla färger på morötter, kanske något jag borde prova vet att mina barn skulle gilla detta.

Vilket jobb med satt bygga torn men ack vad vackert med torn och tinnar, MB

Elegant Rose - Diagonal Resize 2