Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

söndag 14 mars 2010

Gelas planterings och förkultiverings lista.

Jag måste ju säga att det tog en stund att få till listan. Men skam den som ger sig. Om den bara finns kvar på bloggen nästa år så blir det lättare då.
Efter mycket om och men blev den nästan läsbar.

Är ju inget trädgårds proffs på något sätt utan en glad amatör som vill göra det lite lättare för mig själv. Nu vet jag nästa år när jag skall plantera mina frön. Försöker ju även driva upp mina plantor utan extra belysning.

(Bilderna av det jag förkultiverar är från ifjol 2009)
Jag är ju så lyckligt lottad så jag har en glasveranda där ryms det många plantor. Skulle jag ej ha den så skulle det säkert vara aktuellt med extra belysning. Klicka på bilderna så blir de läsbara.




Ha en fin kväll/Gela

13 kommentarer:

Rantamor sa...

Va du är flitig, en riktig flitiga lisa kan man säga. Hoppas att du lyckas med dina såddar, men jag vet d är ju bara början, dom blir ju som dina småbebisar, ska ha omsorg dygnet runt.

Ja mitt räkneverk har pajat ihop helt, vet inte vad som hände, d började fån början vis sjuhundra nånting...men skit samma d är ju ett I-landsproblem om något.

Ha en bra kväll. Idag har vi varit ute på havet igen men nu gick d bättre. Int så "pöllot" som sist....=)

Margot sa...

Vilken bra ide med såna listor, väldigt praktiskt!! Något en annan oxå borde göra!
Lyckliga, lyckliga du som har glasveranda, det om något är en önskedröm jag har!!
Vilken härlig grönska det är i dina "byttor"!!!
Ha en trevlig kväll / Margot

Nicole sa...

Å vilka härliga plantor som är på väg upp här! Ditt hus och din trädgård ser underbara ut! Vilken bra idé att göra en lista på allt du planterat. Den kommer både du och andra att ha nytta av!

Trevlig vecka!

Kram, Nicole

C. Tvillingmamma sa...

Blir helt lyrisk när jag ser de börja spira hos dig!

Annika Christensen sa...

Så imponerad jag blir av detta...
Avis dessutom - glasverande..
Det är för kallt i växthust fortfarande så jag ligger lite efter med sådderna.
Måste ju ha någonstans att ställa dem när det kommit en bit på vägen.
Kylan fortsätter envist och härja här.
Fast idag bankade jag ut ljungen ur balonglådorna och fick ner vita fina penser.
Vår lycka kan man säga.
ha det gott
annika

AnnA sa...

Natti Gela!
Full aktivitet i sålådorna ser jag...
Tack för den fina värmande solskensawarden du tilldelade mig, men jag har svårt att skicka vidare, och gick en genväg.
Vill du se min genväg gå hit:
http://annama-trdgslivannatliv.blogspot.com/2010/03/sondagsmys-awarder-och-tavlingar.html
Här finns lite annat smått och gott med att titta på.
Godnatt på dig och ha en bra vecka!
hälsn
AnnA

Lillebeth sa...

Fantastiskt! Förgror du nästan alla grönsaker? Det har jag aldrig gjort. Blir säkert ett mycket bättre resultat, men man måste ju ha plats och mitt växthus är alldeles för kallt och inomhus är det upptaget av alla blomodlingar. Och att du klarar dig utan extrabelysning! Här är det alltför mörkt när jag börjar med frösådderna. Hoppas årets sådder blir så bra som du önskar. Ha det gott!

färgtrappan sa...

Oj vad du fixar och vad snällt att du delar med dig! Tack tack, detta ska jag spara. Glasverandan hos oss är fortfarande på planeringsstadiet, det saknas bara ett litet bygglov, med det är ju ett "smärre problem". ;) Vi får hoppas vi får det så småningom...
Tack igen du snälla. Blir glad :))

Erika sa...

Det var ingen dålig samling med plantor, ser ut som du har mkt bra ljus i din glasverande och listan ser jätte bra ut inför kommande trädgårdsår.

Unknown sa...

Himmel vad fiffigt! Det där blir till en stor hjälp för fler än dig själv, det är jag säker på. Tack:) Ha en fortsatt skön kväll.
Charlotta
Cesars trädgård

Möllebacken sa...

Som du har stått i. Verkligen flitigt! För mig blir det en nystart så då är det perfekt med inspiration. Tack för att du delar med dig. Ha det så bra. Kram Pella

Bea sa...

Oj, så det gror i dina så-lådor! Härligt!
Jag har sått en del av mina frön och väntar med spänning hur det gror, ibland lyckas det och stundom blir det pannkaka av förväntningarna.
Fint med schema och det såg väl arbetat ut, tyvärr lider jag av en liten "förvirringsåkomma" just precis när fröna skall sås och det blir en otrolig röra och mycket inprovisation :))
Lycka till! /Bea

Marieberg sa...

Oj så fin verandan är och dessutom en suverän plats för plantorna.

Elegant Rose - Diagonal Resize 2