Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 27 november 2009

Hyacintens skötsel.


Hyacint (Hyacinthus orientalis)
Hyacinter hör julen till för många av oss. Men för allergiker kan doften bli besvärlig och saften från blomman kan framkalla hudirritation när du handskas med blomman. Hyacinten är giftig, bra att tänka på om man har barn.

Ursprung:Hyacinten kommer från turkiet och Syrien där den blommar vilt på våren.

Enligt en legend skulle guden Apollon lära den grekiske ynglingen Hyakinthos att kasta diskus. Nu blev det så olyckligt att ynglingen träffades av diskusen och dog. Men där hans blod föll och trängde ner i marken väckste de underbaraste hyacinter upp.

Hyacinter fins i många färger och dofter.

I Sverige har det utvecklats ett system med doftkoder.

En stjärna * eller likn.= svag doft

Dit hör bl.a sorterna Blå Blue pearl
Purpur/blå Purple Sensation
Rosa Pink Pearl
Vit White Pearl

Två stjärnor ** eller likn. = medelstark doft

Dit hör bl.a sorterna Blå Atlantic
Rosa Anne Marie

Tre stjärnor *** eller likn.= stark doft

Dit här bla.a sorterna Blå Delft Blue
Blå Blue Star


Hur sköter du din hyacint

När du köper hyacinten tänk på att knoppen skall synas men den kan dock vara grön det är helt OK.

Löken skall vara fast. Känn försiktigt, tryck ej hårt. Ju större lök, ju större blomma oftast.

Du kan ställa hyacinten i fönstret eller längre in i rummet. Den vill stå ljust men ej i full sol.
Ge vatten regelbundet men sparsamt så att jorden ej torkar ut.

Om du vill att den skall hålla längre så ställ den svalt när du är borta hemmifrån eller under natten. Då kan den hålla i flera veckor om du har tur. Men blomman tål dock ej frost.

Du kan också använda hyacinten som en fin snittblomma om den har dragit i höjden. Klipp av blomstjälken nära löken och sätt den i vatten. Om de har för varmt drar de ibland iväg på höjden.

Om du vill arrangera din hyacint så du ser rötterna, köp ett lökglas eller ta vad du har hemma. Jag tog gamla udda glas och satte ner mina i. Spola av jorden av lökarna försiktigt och häll vatten i glaset. Rötterna skall nå ner till vattnet men löken skall ej ligga i vatten.
Dekorera sen hur du vill.

När hyacinten sedan blommat ut ställ den svalt o torrt för att sedan plantera ut den till våren. Glöm den i uterummet till våren eller liknande.

Var försiktig med hyacintens rötter de bildar ej nya, har jag läst mig till om de slits av. Lite rötter är ok om de går av men ta ej bort alla.

Jag har tidigare planterat ut mina julhyacinter med gott resultat.
Blommar så fint varje vår.
Men den får ofta lite klenare blommor vid andra och tredje blomningen. Den kan även helt upphöra blomma nåt år för att komma igen senare.

Hyacinter blommar på näringsreserven de byggt upp under året. När de sedan blommat klart samlar de näring för nästa års blomning.

Jag brukar täcka mina hyacinter med löv inför vintern där jag planterat ut dom så övervintrar de i zon 2 alldeles utmärkt.Jag är också noga med att de ostört får vissna ner efter att de blommat.

Lycka till med era hyacinter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur länge blommar en hyacint?

Elegant Rose - Diagonal Resize 2