Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 13 januari 2014

Cour di Bue

Denna gillar jag väldigt mycket pga. formen,
 vet inte riktigt varför men den tilltalar mig.
Tomaten liknar ju inte precis köpetomaterna kanske därför jag gillar den?=)
Det här visste jag om tomaten innan jag sådde den:
Färg: Klarröd, hjärtformad.
Höjd: 100-120 cm
Läge: Friland
Utmärkt smak.
220-250g
Utvecklingsdagar: 118-128 dagar.
Stora skördar

Det lät ju lovande, 
jag gillar det där med hjärtformade och god smak samt stora skördar.
Hos mig blev plantan så stor och tung så den föll i backen för att uppbindningen gick av. 
Men den klarade sig fint ändå.
Den mognade rätt sent, jag var noga med att tjuva den och plocka av skymmande blad för att den skulle få så mycket sol som möjligt. Visst ser den läcker ut i bilden ovan.
Som ni ser så blir det rätt många stora tomater på samma planta.
Hjärtformad, jaaaa eller inte riktigt har andra tomater som är betydligt mera hjärtformade men denna är fin ändå.
Så vad tyckte jag då?:
Odlats hos mig på friland i upphöjd bädd, ej optimalt läge skuggad av en avenbokshäck.
Fått gräsklipp och nässelvatten. 
Frukterna blir tunga på plantan som är hög.
 Var noga med uppbindningen. 
328g stor.
Ger rätt många väldigt vackra tomater. 
Smakar tyvärr ej så mycket. 
Vacker.
Smälter i munnen. 
Mellan tjockt skal.
Passar i en grekisk sallad enligt maken=)
Mognar sent, första klar 7/9-13
Nästa gång jag odlar denna så ska jag ge den ett optimalt läge,
 den gav ju valuta för pengarna=) skulle ju bli 250g,
 men den blev ju 328. 
Men då var det ju en riktigt fin tomatsommar vi hade 2013.
Tror nog jag kommer att prova denna igen men då ska jag komma ihåg att ge den bästa platsen vid söderväggen.
 Den mognar inte av så bra inomhus som tex. Chio-Chio-San.
 Så det är bäst att få den att mogna på plantan.
 Vore toppen för växthus.
/Gela

Inga kommentarer:

Elegant Rose - Diagonal Resize 2