Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

söndag 24 november 2013

Kyckling risotto

Just nu är det mycket kyckling på menyn.
 Tömmer frysarna.


Det här behöver du:
4 dl okokt ris.
100 g morotstärningar
800 g kycklinglår
Rapsolja
1 dl kycklingsky från kokningen
1 lagerblad
kryddpepparkorn
5 dl vatten
2 dl grädde
1 msk salt
120 g blomkål
2 tomater.


Så här gör du:
Tag en stor kastrull och koka kycklingen i vattnet. Lägg i lagerblad och kryddpepparkornen.
Låt småkoka tills köttet är mört och lossar bra från benen.
Koka riset enligt anvisning på paketet. Koka det nästan klart skall vara lite tuggmotstånd kvar i riset.
Under tiden kycklinglåren kokar tärnar du morötterna till små tärningar. 
Stek dom en stund i stekpanna/wokpanna med lite rapsolja.
Riv blomkålshuvudet på ett grovt rivjärn.
Ta upp köttet du kokt, tiden beror på vilken typ av kyckling, hönskött, tuppkött du använder. 
Skär köttet i mindre bitar.


Nu lägger du kycklingköttet i wokpannan/stekpannan
steker det en liten stund tillsammans med morotstärningarna.
Lägg i det kokta riset i samma panna.
Häll över kycklingbuljongen från kokningen, 1 dl.
Tillsätt grädden och saltet.
Rör om,

Jag använder mig av grädden och kokspadet från kycklingfajitasen jag gjorde häromdagen,men om man inte har något sådant kokspad, lägger du i kycklingbuljongen och ren grädde, det blir lika gott.
Men jag spar mycket när jag gör mat ex kokspad och planerar in det i nästa maträtt.
Sist men inte minst lägger du i den rivna blomkålen.
Serverar risotton tillsammans med tomat och lingonsylt.
Räcker till åtminstone 5 personer.


Smaklig måltid/Gela


Inga kommentarer:

Elegant Rose - Diagonal Resize 2